In de digitale wereld van vandaag is eHerkenning onmisbaar voor organisaties die interactie hebben met overheidsinstellingen. Inloggen bij deze instellingen wordt hiermee efficiënt en veilig, zodat je bijvoorbeeld gemakkelijk je belastingzaken regelt of een vergunning aanvraagt. eHerkenning is een nieuw concept en roept daarmee begrijpelijk genoeg de nodige vragen op. In het onderstaande artikel behandelen we wat eHerkenning precies is en wat de praktische voordelen zijn voor jouw bedrijf. Ook kijken we naar het aanvraagproces.
Wat is eHerkenning?
Vandaag de dag kom je er als bedrijf niet meer omheen: eHerkenning. Maar wat is het? Waar je DigiD voor burgers hebt, heb je eHerkenning voor bedrijven. Het is dus een manier van digitale identificatie. Je hebt het nodig om in te loggen bij online omgevingen waarin je belangrijke overheidszaken regelt. Concreet gebruik je digitale beveiliging om in te loggen bij:
- Mijn Belastingdienst Zakelijk. Om bijvoorbeeld btw-aangifte te doen.
- Mijn Douane. Onder meer voor het doen van aangiften omtrent accijns.
- EU Trader Portal en EU Customs Trader Portal. Voor bijvoorbeeld het aanvragen van douanevergunningen.
- Diverse gegevens portalen. Denk aan OV-verklaringen, Gemeenten, Waterschappen, en Verzekeringsproducten.
De voordelen voor jouw bedrijf
Het werken met de digitale Herkenning kan even wennen zijn. Uiteindelijk levert het gelukkig wel een hoop op voor jou en je bedrijf. Hieronder werpen we een blik op de praktische voordelen die eHerkenning meebrengt.
1. Veiligheid en privacy
Met eHerkenning zorg je voor een adequate bescherming van je gegevens. Het systeem beschikt over goede beveiligingsmaatregelen en maakt bijvoorbeeld gebruik van twee-factor-authenticatie. Alleen het hebben van een gebruikersnaam en wachtwoord combinatie is niet genoeg om toegang te krijgen. Daardoor is de kans klein dat digitale indringers inzicht krijgen in jouw gevoelige gegevens.
2. Efficiënt en tijdbesparend
De digitale beveiliging is een belangrijke stap in de modernisering van de overheid. Voortaan handel je administratieve taken sneller en efficiënter af. Je hoeft bijna nooit meer naar een fysiek loket en ervaart praktisch geen wachttijden meer. Zo raak jij geen tijd verloren aan administratieve taken en kun je snel weer door met zaken die alle aandacht verdienen.
3. Toegang tot overheidsdiensten
Als je geen gebruik maakt van eHerkenning, verlies je de toegang tot alle belangrijke digitale overheidsdiensten. Zo wordt het lastig om te communiceren met de Belastingdienst en is het aanvragen van een vergunning zonder de digitale methode ook niet efficiënt. Het vergemakkelijkt de bedrijfsvoering en vroeg of laat moet elk bedrijf ermee gaan werken om niet uitgesloten te worden van online overheidsdiensten.
Hoe kun je het aanvragen?
eHerkenning aanvragen is erg eenvoudig via een erkende leverancier als We-ID. Het proces bestaat uit een aantal stappen en begint met het kiezen van een eHerkenning-niveau. Vervolgens dien je de benodigde gegevens in en wordt jouw indiening geverifieerd. Na de verificatie ontvang je de gegevens waarmee je voortaan veilig inlogt bij deze digitale beveiligingsdienst.
Wacht niet te lang met aanvragen
Het is slim om zo snel mogelijk eHerkenning aan te vragen. Zo voorkom je dat je net voor een belangrijke verplichting bij de overheid nog het aanvraagproces in moet. Steeds meer overheidsinstanties stappen over op het werken met eHerkenning, waardoor ook jij als organisatie niet achter mag blijven.