Dat blijkt uit nieuw opinieonderzoek onder het Nederlandse publiek door onderzoeksbureau Motivaction. Deze overgrote meerderheid van de Nederlanders vindt dat Madlener voor het alternatieve plan moet kiezen dat de regio Utrecht zelf maakte voor de aanpak van de fileproblemen. De uitkomsten zijn interessant, omdat minister Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat eind oktober bekend maakte zijn eigen plan voor de verbreding door te zetten. Uit deze peiling blijkt dat daar geen draagvlak voor is.
De peiling is representatief en werd gedaan onder 1253 respondenten uit heel Nederland. Opdrachtgever is milieuorganisatie Natuur & Milieu.
80 kilometer per uur
Een belangrijk verschil tussen het Tracébesluit van Madlener en het plan van de regio Utrecht is dat er bij het plan van de regio geen bomenkap nodig is in natuurgebied Amelisweerd. Daarvoor is het onder andere nodig dat automobilisten hun snelheid op dit deel van de weg verlagen tot 80 kilometer per uur. 62% van de respondenten liet weten dit geen probleem te vinden, als daar de bomenkap mee wordt voorkomen. 1 op de vijf Nederlanders wil wel graag 100 km per uur blijven rijden, ook als daar bomenkap voor nodig is.
Regio in Nederland niet gehoord
Critici wijzen erop dat de verbreding ingaat tegen de wens van inwoners en lokale bedrijven. Uit de peiling blijkt dat 63% van de Nederlanders vindt dat de wensen van de gemeente Utrecht, provincie Utrecht en de omwonenden zwaar moeten wegen bij een besluit over de aanpak van de A27 bij Amelisweerd. Slechts 6% van de respondenten is het daarmee oneens.
Fiets en openbaar vervoer moeten plek krijg in plan
Op dit stuk van de A27 is veel lokaal verkeer te vinden, vanwege de nabijheid van de stad Utrecht. Het alternatieve plan van de regio rekent daarom op minder verkeersdrukte door te investeren in fietspaden en openbaar vervoer. In de beoordeling van beide plannen heeft het ministerie van I&W fiets en openbaar vervoer niet meegenomen. 7 op de 10 respondenten vindt dat er naar alle investeringen moet worden gekeken bij de vergelijking van de plannen.
Natuurcompensatie geen goede deal
Madlener wil in het Tracébesluit de gekapte bomen compenseren met nieuwe natuur, onder andere door boompjes te planten op de nieuwe overkapping over de snelweg. Slechts 1 op de 10 Nederlanders is daarmee tevreden, voor een duidelijke meerderheid gaat die vlieger niet op, zij waarderen het bestaande bos hoger.
Den Haag, luister naar de regio
Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: ‘De regio heeft Den Haag precies geleverd waar om werd gevraagd: een goed doordacht en breed gedragen alternatief, ontwikkeld in samenwerking met provinciale en lokale overheden, experts en bewonersgroepen. Het plan scoort bovendien heel goed op veiligheid, bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio. Het is een kwestie van onbehoorlijk bestuur dat de minister zijn eigen zin zo doorduwt.’
Debat in Tweede Kamer
Vandaag vindt er in de Tweede Kamer een MIRT-overleg plaats, Kamerleden gaan dan met het minister Madlener het gesprek aan over de A27.