Door drs. Henk van Kuijk: – Als theaterwetenschapper volg ik elk jaar de novembermaand, om te zien hoe lang onze maatschappij nog tolereert dat een kleine groep een tolerant, creatief, oeroud, vrijgevig en divers Nederlands kindertheaterfeest en sprookje met Zwartepiet mag afbreken. Met verstoringen, agressie en bedreigingen. Beschermd door Amnesty International.
Dit keer overlegden ze met veel gemeentebesturen, waarvan er wel twintig akkoord gingen met hun richtlijnen. Dwingende richtlijnen, ‘anders komen we!’ Na hun verstorende schijndemonstratie in Middelharnis, met stenen gooien en eieren door hun tegenstanders, en het afzien van een dreigende confrontatie in het Westland, meldden ze in een persbericht dat ze verder afzagen van demonstreren.
Ernstige situatie in Hoogezand-Sappemeer
Heel ernstig was de situatie in Hoogezand-Sappemeer (bron: NOS), in Groningen. De organisatie daar zegde ernstig bedreigd te zijn, en zag daarom af van de hele intocht, in vier dorpen. Met het argument dat ze geen politie en ME wilden bij een kindertheaterfeest. Hoe juist. Ik probeerde met hen in contact te komen via hun facebooksite. Daar zag ik hun verhaal duidelijk staan.
Ik stelde een bericht op. En gaf het advies de daders wel te noemen en aangifte te doen. Tot mijn verbazing ging mijn bericht weg. Ernstig, dit ook. Communicatie was niet mogelijk. Men was te bang. Natuurlijk was KOZP hierbij betrokken, dat durf ik wel te stellen. Hun intimidaties moeten nu echt stoppen. De maat is meer dan vol.
Ook veel parellelle intochten met Zwartepiet
Wat zag ik ook? Parellelle intochten met Zwartepiet in Breda, Weesp, Rijswijk, Witmarsum, Joure, Den Haag Duindorp, Gemert, Staphorst, Almelo enzovoort. Die verliepen zonder confrontaties, omdat de actievoerders er niet waren. Komisch was het persbericht van de Gemeente Rijswijk, die stelde: “Beide evenementen zijn zonder enige wanklank verlopen.”
DE wanklank was natuurlijk het wegdrukken door henzelf van de intocht met Zwartepiet, door ze geen vergunning te verlenen en hun manifestatie te verplichten de veiligheid zelf te regelen en betalen, absurd. De groep kreeg geen cent. Vooral de subsidiedwang is bar en boos, want hier bemoeide de overheid zich, net als in veel andere gemeenten, met de inhoud van het vrije theater. Alleen roetveeg, en anders mag je niks en krijg je niks.
Aanpakken van subsidiedwang
Ondanks mijn grote respect voor de organisatoren van de parallelle intochten, moet het mij toch van het hart: Waarom zijn ze niet degelijk georganiseerd en beseffen ze niet dat je niet verder komt als je die subsidiedwang niet aanpakt op basis van je grondrechten: Artikelen 1 en 7 van de Grondwet, die nu al jaren geschonden worden door onze eigen overheden: Vrijheid van theater, en smaad en laster.
Zwartepiet volkomen legaal volgens Raad van State
Immers, het spelen van Sinterklaas en Zwartepiet is volkomen legaal, zie de uitspraak van de Raad van State (bron: rechtspraak.nl) uit 2014, over de eis van de actievoerders in Amsterdam om Zwartepiet daar geheel te verbieden: “De Raad van State ‘(bron: NU.nl 2013) noemt het terecht dat de vergunningaanvraag alleen is getoetst aan de eisen van de openbare orde en veiligheid. Burgemeester Van der Laan is niet bevoegd om de vraag te beantwoorden of van de figuur van Zwarte Piet een discriminerend effect uitgaat.”
Met deze uitspraak hebben toen en nu de tegenstanders van Zwarte Piet de zaak tegen de gemeente verloren. Een zaak die het hele land betreft. En dit wettelijk voorschrift wordt voortdurend door vele Gemeentebesturen overtreden: “Jullie krijgen alleen een vergunning en geld, als je roetveeg doet.” Zo werd bijvoorbeeld in mijn woonplaats Den Helder een schitterende Sinterklaasvereniging met Zwartepiet het openbaar spelen onmogelijk gemaakt. Ze kunnen alleen nog besloten opereren. Een overtreding van de Grondwet. Niet aanvaardbaar. Pak het aan.
Historische feiten
En natuurlijk zijn er de historische feiten: Zwartepiet was nooit een slaaf, hij bestond al in 1200.
Die rechtszaken moeten er komen. Anders kom je niet verder. Eentje is al genoeg, want die vormt een zogenaamd juridisch precedent. Het Sint- en Pietengilde steunt die aanpak. Ik heb een team kunnen vormen van deskundige theaterwetenschappers, die bereid zijn om als getuigen-deskundige in die zaken op te treden: Arnold-Jan Scheer, ook theatermaker en schrijver, Michiel de Jong, historicus, en mijzelf, theatermaker, schrijver en freelance journalist.
Eis voor de vrijheid van theater
Eis na dertien jaar afbraak en verstoring je fundamentele recht als burger op: De vrijheid van theater. De heren theatermakers Afriyie en Akwasi en doctorandus Esajas blokkeren dit recht al jaren, en mogen dat zomaar. Ook van de meeste media. En uiterst kwalijk: met overheidssubsidie!
Grote media bieden geen ruimte aan echte verhaal
De afgelopen jaren probeerde ik voor het echte en juiste verhaal een podium te vinden bij:
KRONCRV Spraakmakers, HUMAN Medialogica, BNNVARA, NPO OMBUDSMAN, RTL, TALPA, VPRO, EO, AD,Trouw, NRC, en De Volkskrant.
Geen van hen wenste ruimte te geven om de werkelijke achtergrond van Sint en Zwartepiet te vertellen, en de leugens van KOZP te ontzenuwen. Met zeer zure en vaak onfatsoenlijke beantwoording. Of helemaal geen beantwoording.
Kunststof VPRO Radio 1 trekt uitnodiging in
Opvallend was dat ik werd uitgenodigd als vluchtelingendeskundige door Kunststof VPRO Radio 1, door Frenk van der Linden. Bij het doornemen van de onderwerpen zei ik ook dat ik de zaak Zwartepiet aan de orde wilde stellen. Toen hoefde ik opeens niet meer te komen.
“We hebben geen Zwartepietendiscussie gehad: er is er nooit één geweest!”
Over Corona, Gaza, klimaat, voetbal, film, economie, Trump, Putin, de Olympsiche Spelen etc. worden er steeds deskundigen uitgenodigd door de media. Die media spreken ook van een “Zwartepietendiscussie”. Die “we gehad hebben.” Nee hoor, die was er nooit. Die blokkeren zijzelf juist, geen vaststelling van feiten, geen hoor en wederhoor.
Het theaterfeest moet nu echt uit de greep van politiek en media. Ook van het Sinterklaasjournaal. De kernvraag is: waarom huppelen ze eigenlijk mee met de leugens, bedreigingen en afbraak door KOZP?
Emeritus Hoogleraar Interculturele Zaken
Professor Pinto, Emeritus Hoogleraar Interculturele Zaken, stelt dat het voortkomt uit verwenning van migranten. Als verwende kinderen gaan ze dan steeds hogere eisen stellen. Welke eisen stellen wij aan hen? Heel weinig. De taal spreken? Nee. Onze normen en waarden volgen, en respect voor het land? Nee, dus velen doen dat niet.
Zij zelf kregen ruimte voor vele culturele uitingen, vaak met subsidie: diversiteit, Ramadan, het Suikerfeest, Keti Koti, Kwaku, het Caraïbisch Carnaval, herdenking slavernij, excuses slavernij, 200 miljoen herstelbetalingen, Tropisch Museum, Omroep Zwart. Zij gaven niks, en braken het grootste Volkstheaterfestival af met een lange reeks verstoringen – geen demonstraties dus. Ook daar werden hun schoenen gepoetst.
Schuldgevoel en ‘voor de lieve vrede’
Pinto stelt ook dat het spelen op Calvinistisch schuldgevoel een rol speelt. En de lieve vrede. Wat tevens een rol speelt is de toegenomen diversiteit in politieke partijen, redacties, gemeenteraden en besturen. Laten we die collega’s maar niet voor het hoofd stoten en meegaan. Anders krijgen we het verwijt van racisme naar ons hoofd. Angst. Gemeentebesturen: “Het hoort een feest te zijn voor alle kinderen, inclusief, dus alleen roetveeg, en geen racistische karikaturen.”
Geheel onwaar, en zeer beledigend, maar het gebeurt vaak. En verder telt natuurlijk het belang van de stemmers op politieke partijen. Met name D66, CDA, en de linkse partijen behagen allochtonen door ze naar de mond te praten, dat levert stemmers op. En DENK is een niet-inclusieve partij, die niet in het parlement hoort. Een sectarische partij van allochtonen. Overigens, ik generaliseer niet, er zijn ook zeker migranten die dit land actief vormen, met respect. Ik leidde een aantal op.
Aanpakken wanbeleid
Wat kan je doen om het wanbeleid te veranderen? Kijk naar dertien jaar tegenwind van politiek en media, en je weet dat het niet makkelijk is. Zij zullen nooit zomaar, via argumenten, toegeven dat ze fout zaten. Gaan ze nu eisen stellen aan migranten? Nee, ik verwacht het niet. Het grote wegkijken ziet er diep in. Er is een parallel met de recente agressie en haatzaaierij in Amsterdam West en elders.
Valse beschuldiging KOZP
De valse beschuldiging “Zwartepiet is racisme” door KOZP is een symptoom van hetzelfde: Er is een stevig integratieprobleem in dit land. Al jaren. De grondrechten van cultuur en respect voor de bestaande bewoners zijn in het geding. Ook van de Joden, die beveiligd moeten worden. Als je in Ter Apel al begint te stelen, dan respecteer je dit land niet. En hoor je uitgezet te worden. Het gebeurt niet.
Een simpele vraag: Gaat KOZP ook energiek op pad naar de Antillen en Suriname om daar hun voorouders te wijzen op hun racisme, omdat ze Zwartepiet uitbundig spelen? Nee, dat doen ze niet. Dat is laf. Ik vind dat KOZP hun paspoorten moeten inleveren en uit dit land weggaan, gezien hun getoonde disrespect voor het land en de afbraak van cultuur. Ik weet dat duizenden prachtige vrijwilligers door hen diep zijn beledigd, ik ben er een van. Ik speelde Zwartepiet, en schrijf nieuwe Sint- en Zwartepietliedjes. Er is publiek voor.
Normen en cultuur van Nederland respecteren
We hebben mensen nodig in dit land, die de normen en cultuur ervan geheel respecteren! En niet te vergeten, we hebben politici nodig die luisteren naar de mensen: Meer dan 75% wenst Zwartepiet, en ze vinden het helemaal geen “blackface”. Overgewaaid uit de V.S.. Met grove leugens. En de politiek en media drukken gewoon door. Is het vreemd dat gevestigde partijen stemmen verliezen?
Aangifte doen op basis van de Grondwet
Met aangifte doen op basis van de Grondwet sla je drie vliegen in een klap: 1. Je dwingt een vergunning voor je theatervoorstelling af, met Zwartepiet; 2. Het omzeilen en wegkijken door de media kan hier niet: die aangiften zijn zeer nieuwswaardig, ze moeten erover publiceren. 3. Je haalt het theater uit de greep van politiek en media, geeft het terug aan het volk, waarvan het gestolen is. Politiek noch media mogen zich mengen in de inhoud van theater. Dat is de kern.
Politiek en media hebben gefaald; buitenlandse inmenging getolereerd
De conclusie moet zijn dat politiek en media, enkelen uitgezonderd, jarenlang totaal gefaald hebben, ze hebben niet de feiten vastgesteld, maar manipulerend en sturend gehandeld en allerminst geluisterd naar de grote zorgen van de mensen. Dat geldt ook voor schoolbesturen en bibliotheken. Dat moet morgen ingrijpend veranderen. En, niet te vergeten, ook de absurde buitenlandse inmenging door Facebook in ons vrije theater en onze cultuur moet wettelijk aangepakt worden. Mogen wij dit in de V.S. ook doen?
Voorstanders Zwartepiet gecriminaliseerd, zelfs door politie
Tenslotte, de afgelopen jaren werden er voorstanders van het feest met Zwartepiet gearresteerd, kregen een strafblad, werden bedreigd, ook winkeliers, door KOZP. Bij een parallelle intocht kregen spelers ’s ochtends al de politie aan de deur. Op straat moesten ze van de politie hun paspoort tonen.
En, zie video, ze werden dit jaar in Middelharnis (bron: Ongehoord Nederland-02.40-3.00) alvast gefilmd als criminelen door een politieagente (in geel hesje). Interviewers van Powned en ON werden door de politie verhinderd een interview te maken met KOZP. De politie, de beschermers van onze grondrechten. Een teken aan de wand. Hoog tijd voor aangifte tegen de overheidscensuur. Daarvoor zijn nodig: bundeling van krachten, volhouden, kennis, inzicht, kundige assistentie, en… lef.
Boek met feiten over Sint Nicolaas in Europa
Onlangs verscheen het boek “Sint Nicolaas en de verborgen geschiedenis van Europa”, door Michiel C. de Jong & Francesco Pepe. Een interessante bron met onomstotelijk, wetenschappelijk bewijs van de eeuwenoude, religieuze tradities van de zwart gemaskerde figuur en het ontbreken van enig geschiedkundige koppeling met de slavernij.
Drs Henk van Kuijk, theaterwetenschapper
Julianadorp
Ingezonden (opinie)stukken worden geselecteerd door onze redactie, maar vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van Regio Online.