Het onderwijslandschap in Oss wordt verrijkt met een bijzondere pilot: De Werkplaats. Hier krijgen praktisch lerende kinderen in groep 7 en 8 een unieke kans om te leren op een manier die bij hen past. Dit onderwijsinitiatief, dat theorie en praktijk combineert, is speciaal ontwikkeld voor leerlingen die moeite hebben met een traditionele, theoretische leeromgeving. Het programma biedt persoonlijke aandacht, kleine groepen en een veilige plek om zelfvertrouwen op te bouwen.
De Werkplaats richt zich op leerlingen met een uitstroomprofiel richting praktijkonderwijs of vmbo basis/kader. Na de eerste succesvolle pilots binnen Kindcentrum De Aventurijn, start op 15 januari 2025 een pilot met drie basisscholen in Oss: De Aventurijn, De Evenaar en Nicolaasschool. De ambitie is om De Werkplaats vanaf het schooljaar 2025-2026 toegankelijk te maken voor alle basisscholen in de bebouwde kom van Oss, en later voor de gehele regio.
Inspiratie uit de praktijk: het succesverhaal van Esmee
De Werkplaats ontstond vanuit de praktijkervaringen van Judith van der Heijden, intern begeleider op Kindcentrum De Aventurijn en projectleider van het initiatief. Zij zag hoe Esmee, een leerling van De Korenaer (nu De Aventurijn), moeite had met de theoretische lesstof in de bovenbouw en daardoor haar zelfvertrouwen verloor. Judith en haar collega’s zorgden ervoor dat Esmee een persoonlijke aanpak kreeg waarbij leren door te doen centraal stond. Daardoor bloeide Esmee op. Ze ontdekte haar talenten en herwon haar zelfvertrouwen.
Inmiddels heeft Esmee haar vmbo-diploma behaald en volgt ze een mbo studie Zorg en Welzijn aan ROC Ter Aa. Esmee vertelt: “Ik ben trots dat ik mijn vmbo-diploma heb gehaald en nu een opleiding volg waar ik blij van word. Doordat ik mocht leren op mijn manier, is mijn zelfvertrouwen vergroot. Niet alleen wat betreft school; ik laat gewoon niet meer zo makkelijk over me heen lopen.”
Geïnspireerd door Esmee’s groei en succes, besloot Judith een programma te ontwikkelen, omdat zij dit iedere leerling gunde. Voor haar eigen school onder de noemer “TOPklas”, Theorie over Praktijk. Een aanpak met een duidelijke koppeling van theorie en praktijk, waarbij de leerdoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling aan bod komen. Judith: “Met TOPklas zetten we de eerste stap naar inclusief leren voor de praktisch lerende leerlingen. In kleine groepjes kregen leerlingen de kans om op hun manier te leren. Net zoals de plusklas op school.”
Een krachtige samenwerking tussen Het Hooghuis en SAAM*
In de verdere ontwikkeling van deze praktijkklas, vond Judith al snel een samenwerking met Het Hooghuis locatie De Singel. Vanuit daar werd De Werkplaats een samenwerkingsinitiatief met Het Hooghuis en SAAM*. Vanuit deze samenwerking ontstond De Werkplaats: de bovenschoolse praktijk waarin leren door doen centraal staat. Dankzij dit initiatief krijgen leerlingen uit groep 7 en 8 in Oss en omstreken nu de kans om op een manier te leren die écht bij hen past, zodat ook zij kunnen groeien in zelfvertrouwen en vaardigheden. Judith: “Door de samenwerking met Het Hooghuis en SAAM* bundelen we krachten: tijd, kennis en middelen worden toegankelijker. Daardoor kunnen we De Werkplaats toegankelijker maken voor meer leerlingen.”
De Werkplaats past binnen de bredere visie van Het Hooghuis en SAAM*: ieder kind verdient een kans om te leren op een manier die bij hen past. Door samen te werken met basisscholen, voortgezet onderwijs en regionale bedrijven wordt een brug geslagen tussen theorie en praktijk. Dit bereidt kinderen voor op een toekomst waarin praktisch talent een steeds grotere rol speelt. Jeroen Donders, voorzitter centrale directie van Het Hooghuis: “De Werkplaats staat voor mij voor heel veel wat onderwijs zou moeten zijn: kansen voor ieder kind, praktijkleren, een doorlopende leerlijn primair onderwijs-voortgezet onderwijs, oriënteren en onderzoeken en vooral samenwerken, herinneringen maken en plezier hebben! Ik ben zeer content met dit initiatief en ondersteun het van harte!”.
Martijn van Tilburg, Collega van Bestuur SAAM*: “Bij SAAM* zeggen we dat we ‘SAMEN naar eer en geweten verantwoordelijk zijn voor kansen voor álle kinderen’. Kinderen die vooral leren door te doen krijgen via De Werkplaats mooie, nieuwe mogelijkheden om te leren en te ontwikkelen op een manier die bij hen past. Hiermee maken we onze onderwijsopdracht ook voor deze kinderen waar. Ik heb het initiatief in de praktijk mogen zien en ik was onder de indruk van de betrokkenheid en het enthousiasme van de kinderen en de uitdagende leeromgeving die hen geboden werd.”
De Werkplaats: leren door te doen
De Werkplaats vindt plaats op woensdagochtend, van 8:45 tot 12:00 uur, meestal bij Het Hooghuis locaties De Singel of ZuidWest. Kinderen krijgen op deze ochtend een combinatie van theorielessen, gegeven door basisschooldocenten, en praktijklessen verzorgd door docenten van het voortgezet onderwijs. Judith: “Bij De Werkplaats wordt er gewerkt in kleine groepen, waardoor ieder kind veel persoonlijke aandacht krijgt. Doordat zij leren op een manier die bij hen past, vergroot hun zelfvertrouwen en ervaren zij meer succes, en daardoor meer plezier, op school.”
Esmee: “Ik vind het heel goed en fijn voor praktisch lerende kinderen dat De Werkplaats er nu is. Op veel scholen wordt een plusklas aangeboden, maar een klas voor kinderen die praktisch leren is er bijna nooit. Je hoeft je niet te schamen dat je beter praktisch kan leren. Dat kan juist je kracht zijn. Aan kinderen die praktisch leren wil ik meegeven: blijf doorzetten en geef niet op. Uiteindelijk gaat het je lukken, want mij is het ook gelukt.”
Grootse dromen voor De Werkplaats
Momenteel is De Werkplaats alleen toegankelijk voor een select aantal kinderen in Oss, maar de ambities reiken verder. Judith, initiatiefneemster van dit onderwijsconcept, droomt ervan om De Werkplaats toegankelijk te maken voor alle leerlingen die het nodig hebben. Haar visie gaat voorbij de huidige locaties bij Het Hooghuis De Singel en ZuidWest. “We hopen dat dit initiatief groeit en dat er in de toekomst meer leerplaatsen komen, ook op andere locaties,” vertelt ze.
De pilot van De Werkplaats loopt van januari tot juni 2025 op drie basisscholen in Oss. Vanaf schooljaar 2025-2026 wordt De Werkplaats aangeboden aan alle basisscholen binnen de bebouwde kom van Oss. In 2026-2027 is de ambitie om ook scholen uit de regio te betrekken. Met deze ambitieuze plannen zet De Werkplaats een belangrijke stap richting inclusief en toekomstgericht onderwijs, waarmee steeds meer kinderen kunnen profiteren van een plek die aansluit bij hun specifieke leerbehoeften.
Wilt u meer weten over dit initiatief? Bekijk dan de website: www.dewerkplaatsoss.nl of neem contact op met Judith van der Heijden via judithvanderheijden@saamscholen.nl.