Tijdens een grootschalige handhavingsactie van vrijdagavond 17 januari kwamen politie, handhavers en inspecteurs verschillende overtredingen tegen: van rijden onder invloed met 50 bolletjes drugs in een onderbroek tot de verkoop van nepartikelen en bewoners in illegale woningen.
Aan het begin van de avond startte verschillende diensten in het centrum van de stad. Met een integrale handhavingsactie willen politie, gemeente en andere instanties bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid in de stad Den Haag. In het winkelgebied en het oude centrum zijn veel winkels, horeca en uitgaansgelegenheden.
Bewoners ervaren daardoor ook regelmatig overlast van uitgaanspubliek en de horeca. Om de binnenstad veilig en prettig te houden zet de gemeente daarom ook Horecastewards in.
Tijdens de gezamenlijke horecacontrole door de Handhavingsorganisatie, politie, NVWA, Stedin, brandweer, douane, SZW en Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) zijn meer dan 10 ondernemingen gecontroleerd. Bij vijf ondernemingen was er sprake van illegaal drank- en tabaksverkoop.
Bij een andere onderneming werden nepartikelen verkocht en zijn er 320 vapes in beslag genomen die niet meer verkocht mogen worden. Bij een andere onderneming was een minderjarige alleen aan het werk. Dit wordt verder onderzocht door de politie. Tijdens de horecacontrole bleek een winkel ook een illegale woning te hebben. De Haagse Pandbrigade controleerde de woning en het pand is gesloten. Het pand was onveilig voor de bewoner. De bewoner is naar de winteropvang gebracht.
Controle Haagse Pandbrigade
Tijdens de handhavingsactie is de Haagse Pandbrigade bij 21 woningen binnen geweest. Vier keer was er sprake van illegale bouw, waarvan drie woningen voor prostitutie werd gebruikt. Bij 4 woningen stonden bewoners ingeschreven die er zelf niet wonen en bij twee woningen waren de bewoners niet ingeschreven. Bij twee woningen werd te hoge huur betaald. Sinds 1 januari 2025 handhaaft de Haagse Pandbrigade op de huurprijzen in het sociale en middensegment.
Tijdens de actie heeft de pandbrigade steekproeven gedaan in het actiegebied. Bij een woning betaalden de huurders bijna 400 euro per maand te veel. Met de Wet betaalbare huur kan de gemeente hier nu op handhaven, en verhuurders dwingen om hun huurprijzen aan te passen als deze te hoog zijn. Huurders kunnen te hoge huur melden bij de gemeente via het meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
Belastingen betalen
De belastingdienst van de gemeente scande voertuigen en daarvan is een totale schuld van meer dan €36.600,- geconstateerd. Er zijn op 8 voertuigen beslag gelegd, vier auto’s in de klem en twee gesleept, waarvan één auto een openstaande schuld van €12.000,- had staan. Eén keer is een schuld van €5000,- direct betaald. De Belastingdienst van het Rijk controleerde voertuigen op het betalen van de motorrijtuigbelasting, waarvan 33 voertuigen nog een openstaande schuld hadden staan. In totaal ging het om een bedrag van €18.500,- en daarvan is €17,780,- van geïnd. Het scanteam van de handhavingsorganisatie heeft 3491 voertuigen gescand en 50 keer bekeurd.
Oversteken tramtunnel
Controleurs van HTM hebben onder andere haltes Spui, Grote Markt en Brouwersgracht gecontroleerd. In totaal zijn er 163 bekeuringen van 56 euro uitgedeeld voor het niet kunnen tonen van een vervoersbewijs. Een reiziger probeerde aan zijn boete te ontsnappen door in de tramtunnel over te steken. Dat is verboden en de persoon is hiervoor bekeurd.
Integrale handhavingsactie Centrum
Er wordt hard gewerkt aan de leefbaarheid en veiligheid in de stad. Regelmatig worden gebiedsgerichte handhavingsacties in verschillende wijken uitgevoerd om misstanden in de wijken aan te pakken. Dit keer was het centrum aan de beurt. Organisaties en instanties zetten zich in voor een mooier en veiliger Den Haag. De volgende instanties aanwezig: Politie Eenheid Den Haag, Haagse Pandbrigade, Handhavingsteam Centrum, Mulderteam, scanteam, drank- en horecateam, HEIT, HTM, Brandweer Den Haag (VRH), NVWA, douane, Stedin, Omgevingsdienst Haaglanden (ODH), sociale dienst (SZW), Rijksbelastingdienst, gemeentelijke belastingdienst en Bijzondere Wetten.
Ziet u iets verdachts bij u in de buurt? Melden helpt!
Het melden van misstanden draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in uw wijk. Gemeente Den Haag en politie krijgen steeds vaker meldingen over verdachte en overlastgevende situaties. Dat is heel goed. Zo kan er gerichter actie ondernomen worden. Dus werk mee en meld!
- Verdachte situaties meldt u bij de politie via telefoonnummer 112 (spoed) of 0900 – 8844. Dit kan ook anoniem via Meld Misdaad Anoniem(Externe link)(Externe link)(Externe link), telefoonnummer 0800 – 7000.
- Via een melding openbare ruimte voor onder andere meldingen over ongedierte, storing straatverlichting, fietswrakken en zaken die in de openbare ruimte kapot zijn.
- Via denhaag.nl/meldingen voor onder meer meldingen over afval of uitkeringsfraude.
- Meld vermoedens van misstanden met uitzendwerk bij Inspectie SZW(Externe link)(Externe link)(Externe link).
- Bij ongewenst gedrag van verhuurders, zoals het vragen van te hoge (service)kosten, bedreiging of discriminatie kan er een melding worden gemaakt via meldpunt voor huurders.