1.2 C
De Bilt

Maatregelen in Lage Zwaluwe verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid

De gemeente Drimmelen gaat in 2025 een aantal maatregelen nemen om Lage Zwaluwe verkeersveiliger, beter bereikbaar en leefbaarder te maken. Dit komt voort uit de Dorpsvisie en uit het Verkeerscirculatieplan (VCP) dat ondersteunend is aan die visie. Het VCP bevat een grondige analyse van de verkeersstromen en het rijgedrag van weggebruikers. In het plan is de input van bewoners uit de Dorpsvisie meegenomen. Ook andere stakeholders hebben input gegeven.

Verkeerscirculatieplan Lage Zwaluwe

In het Verkeerscirculatieplan is onderzocht hoe Drimmelen de verkeersstromen in Lage Zwaluwe beter kan regelen. Daarbij gaat het om verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid voor bewoners en ondernemers. Dat doet de gemeente door het creëren van een veilig school- en winkelgebied in het centrum, een vlotte en veilige afwikkeling van verkeer via de Oude weg, een goede (auto)bereikbaarheid van de voorzieningen, en het veilig afwikkelen van zwaar verkeer en landbouwverkeer. Het VCP gaat met name over de bebouwde kom van Lage Zwaluwe.

Wethouder Tim Simons: “De verkeersdruk op Lage Zwaluwe neemt toe door sluipverkeer, landbouwverkeer en ander verkeer. Inwoners, fietsers, voetgangers en recreanten komen soms in de knel. En we willen graag het dorpscentrum, de scholen, de voorzieningen en de jachthaven bereikbaar houden. De ruimte in het bestaande dorp is beperkt en daarom moeten we slimme oplossingen bedenken. In de gesprekken over de Dorpsvisie is dit een nadrukkelijke wens geweest”.

Wat gaat de gemeente Drimmelen doen in 2025?

Een aantal zaken uit het VCP pakt de gemeente dit jaar nog op. Per project betrekken zij de inwoners om mee te denken over de maatregelen:

  • Er komt een knip in de Onderstraat. Hiervoor start een pilot om samen met de inwoners en gebruikers te kijken op welke plek in de Onderstraat de knip het beste past. Als vervolg op de pilot wordt de huidige fietsstraat (Vijverstraat) doorgetrokken naar de Onderstraat. Dit is veiliger voor fietsers en voetgangers (met name schoolkinderen)
  • Het dorpslint wordt eenrichtingsverkeer. Dit is ook eerst een pilot om te monitoren wat eenrichtingsverkeer voor gevolgen heeft voor de omgeving
  • Vanuit het project Veilige sport- en schoolroutes komen ook nog veel verbeterpunten voor Lage Zwaluwe die dit jaar worden uitgevoerd

Niet alles in het VCP kan de gemeente (op korte termijn) realiseren. Dan gaat het bijvoorbeeld om de wens voor een randweg om de Gaete en de Loonse dijk te ontlasten. Dat is een enorme en complexe ingreep waar nu geen budget en capaciteit voor vrijgemaakt kan worden.

Dorpsvisie en de Flierstraat

In de Dorpsvisie is ook de zone langs de Amer waar een randweg achter de Flierstraat een onderdeel van is, als prioriteit vastgesteld. De locatie van een randweg staat nog niet vast. In het VCP is daarvoor een zoekgebied aangewezen. Vanaf 2026 is er budget om het onderzoek en de participatie voor dit project op te starten. In het participatietraject kijkt de gemeente samen met de inwoners naar een passende oplossing.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio