3.3 C
De Bilt

De Prinsestraat in Den Haag wordt groener en autoluw

De gemeente Den Haag gaat de Prinsestraat en omgeving autoluw maken en de verkeersveiligheid verbeteren. De maatregelen zorgen voor minder autoverkeer, een prettiger verblijfsklimaat en betere verbindingen voor fietsers en voetgangers. De effecten van de aanpassingen worden gemonitord en op basis van de resultaten wordt besloten of de veranderingen definitief worden doorgevoerd of aangepast.

De Prinsestraat en omliggende straten hebben al jaren last van sluipverkeer, wat zorgt voor onveilige situaties, drukte en luchtvervuiling. Bewoners- en ondernemersorganisaties hebben gevraagd om een autoluwe straat, en dit sluit aan bij de gemeentelijke plannen om de binnenstad aantrekkelijker en duurzamer te maken. In de komende periode wordt onderzocht hoe de maatregelen bijdragen aan een rustigere en groenere omgeving, zonder dat dit onverwachte negatieve effecten heeft op de bereikbaarheid van andere straten.

Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit)

“Met deze maatregelen zetten we een belangrijke stap naar een groenere en veiligere binnenstad met minder autoverkeer. We luisteren naar de wensen van bewoners en ondernemers en houden goed in de gaten hoe deze maatregelen bijdragen aan een prettiger leefklimaat. Door goed te monitoren, kunnen we op basis van de resultaten beslissen over een definitieve inrichting.”

Breed fietspad

Door de aanleg van een breed fietspad komt op de Prinsessewal meer ruimte voor fietsers. In de Prinsestraat komt meer ruimte voor fietsers omdat er straks veel minder autoverkeer rijdt en er komen extra parkeervakken voor fietsen. De openbare ruimte wordt groener door het plaatsen van boombakken en plantvakken op voormalige parkeerplaatsen, wat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving en een aantrekkelijker straatbeeld. De Hogewal wordt groener door een plantvak op een voormalig rijstrook.

Wat betekent dit voor bewoners en ondernemers van Prinsestraat?

De bedoeling is dat doorgaand autoverkeer gaat rijden via de Teldersweg. Bestemmingsverkeer van en naar Kortenbos kan via de Elandstraat en Vondelstraat. Bestemmingsverkeer blijft mogelijk, net als bevoorrading voor winkels en horeca binnen de vastgestelde venstertijden. Hoewel het aantal parkeerplekken in de Prinsestraat en op de Prinsessewal afneemt, blijft er voldoende parkeergelegenheid in de directe omgeving.

De gemeente heeft intensief overlegd met belanghebbenden, zoals ondernemersorganisaties en bewonersgroepen, en heeft zo veel mogelijk rekening gehouden met hun zorgen en wensen. Tijdens een informatiebijeenkomst hebben bewoners en ondernemersorganisaties hun mening kunnen geven over het plan. Op basis van de ontvangen zienswijzen zijn enkele aanpassingen doorgevoerd, waaronder extra boombakken en oplaadpunten voor elektrische voertuigen.

Hoe nu verder?

Gedurende de pilot worden de effecten van de maatregelen nauwlettend gevolgd. De gemeente monitort onder andere of het autoverkeer daadwerkelijk afneemt, hoe de verkeersveiligheid zich ontwikkelt en welke gevolgen de veranderingen hebben op ondernemers en bewoners. Als de resultaten positief zijn, kan een definitieve herinrichting volgen met nog meer ruimte voor groen en fietsers.

Mocht de pilot onverwachte problemen opleveren, dan kunnen maatregelen worden aangepast. De uitvoering start op 1 september 2025 en duurt naar verwachting 12 weken. Dit betekent dat de werkzaamheden na de NAVO-top plaatsvinden en er minimale hinder voor grote evenementen zal zijn.

Meer informatie

Vaststelling voorontwerp autoluwe Prinsestraat eo en eenrichtingsverkeer en Prinsessewal (RIS321310)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio