16.3 C
De Bilt

Gemeenteloket in Hoevelaken gaat samenwerken met bibliotheek

In het nieuwe dorpshuis in Hoevelaken blijft een gemeenteloket aanwezig, maar dan in samenwerking met de bibliotheek. Dit heeft de gemeenteraad op 17 april besloten. Het nieuwe loket past bij het open karakter van het nieuwe dorpshuis. Het wordt gecombineerd met een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) van de bibliotheek.

De openingstijden van het loket worden verruimd van twee naar vier dagdelen. De dienstverlening wordt verbreed van alleen Burgerzaken naar meerdere diensten van de gemeente. Inwoners kunnen bij het toekomstige loket hulp krijgen om (online) diensten aan te vragen. En kunnen er vragen stellen over het sociaal domein en het ruimtelijk domein. De gemeente en de bibliotheek beginnen zo snel mogelijk met de nadere uitwerking van de samenwerking, die naar verwachting in het najaar van 2025 start.

Vragenlijst en gesprekken dorpshuis Hoevelaken

Via een vragenlijst is er een participatieproces uitgevoerd. De vragenlijst is ingevuld door ruim 1.000 inwoners. Er zijn gesprekken gevoerd met het bestuur van de PCOB en in Ouderencentrum De Stoutenborgh met Sigma en met oudere bewoners. Uit de resultaten van dit participatieproces blijkt dat de meeste inwoners de voorkeur geven aan behoud van het gemeenteloket in Hoevelaken en aan een laagdrempelige, persoonlijke dienstverlening.

Burgerzaken

Inwoners kunnen bij het loket terecht voor hulp bij het (online) aanvragen van Burgerzaken-diensten, zoals geboortes, verhuizingen en afschriften burgerlijke stand. Voor het aanvragen en ophalen van een paspoort, identiteitskaart en rijbewijs moeten inwoners in de nieuwe situatie naar het gemeentehuis in Nijkerk. Het aanvragen en verstrekken van persoonsdocumenten vraagt tegenwoordig veel veiligheidsmaatregelen ter bescherming van documenten, persoonsgegevens en medewerkers.

Sinds 2014 hoeven inwoners rijbewijzen en paspoorten slechts elke tien jaar te vernieuwen. Voor 2014 was dat elke vijf jaar. Voor inwoners die niet zelfstandig naar het gemeentehuis kunnen komen, zijn er alternatieven, zoals Wmo-vervoer, vervoer door Hulpdienst Hoevelaken of bezoek aan huis door de gemeente Nijkerk.

Kosten

De eenmalige kosten voor het inrichten van het IDO worden betaald via een landelijke subsidie. De kosten voor inrichting van het loket zijn naar schatting € 5.000. De structurele kosten zijn € 10.000 per jaar. In de overgangsperiode tot het nieuwe dorpshuis wordt het spreekuur al ingericht in de huidige bibliotheek in Hoevelaken.

Bespaard geld naar algemene middelen

De motie om de € 42.000 die de gemeente bespaart met dit nieuwe loket te besteden in Hoevelaken is niet aangenomen door de gemeenteraad. Het geld gaat terug naar de algemene middelen. In de gemeentebegroting wordt een brede afweging gemaakt voor de besteding van de algemene middelen in de hele gemeente. De komende jaren komen er financiële uitdagingen op de gemeente af, waarvoor alle middelen nodig zijn.

Aanleiding

Diverse ontwikkelingen gaven aanleiding om te onderzoeken welke gemeentelijke dienstverlening er in Hoevelaken moet blijven. Denk aan de aanpassing van De Stuw, de verhuizing naar het nieuwe gemeentehuis, de ontwikkeling van online-dienstverlening en de mogelijkheden van vervangend vervoer.

Online-dienstverlening

De gemeente Nijkerk biedt op het gebied van Burgerzaken acht producten online aan. Alleen voor de aanvraag van een reisdocument of een eerste aanvraag van een rijbewijs en uitbereiding van de categorie moeten inwoners nog fysiek naar Burgerzaken komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio