Voor overname Unox door Zwanenberg vindt ACM vervolgonderzoek nodig

Er is vervolgonderzoek nodig naar de voorgenomen overname van Unox door Zwanenberg. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten na een eerste onderzoek. Zwanenberg en Unox verkopen onder meer rookworsten en houdbare soepen aan supermarkten. De ACM ziet het risico dat de overname leidt tot hogere prijzen. De ACM wil dat risico nader onderzoeken.

Klanten zijn merktrouw aan Unox

Zwanenberg maakt vooral private label-producten voor supermarkten. Dit zijn producten die Zwanenberg in opdracht van supermarkten produceert en die supermarkten onder hun huismerk verkopen. Unox is een bekend merk op het gebied van vleesconserven (zoals rookworsten) en houdbare soepen. Zij verkoopt uitsluitend producten onder de eigen merknaam aan supermarkten. Op dit moment produceert Zwanenberg al een groot deel van de producten van Unox. Na de overname zal Zwanenberg eigenaar worden van het merk Unox en ook de verkoop van deze producten aan supermarkten op zich nemen.

Sterkere onderhandelingspositie

Uit het eerste onderzoek van de ACM blijkt dat Unox een belangrijke positie inneemt op het gebied van vleesconserven en houdbare soepen. Voor supermarkten is het belangrijk om producten van Unox aan te kunnen bieden, omdat veel mensen merktrouw zijn. Als supermarkten deze producten niet hebben, gaan zij mogelijk naar een andere supermarkt.

De belangrijkste concurrenten van Unox zijn waarschijnlijk de huismerken van supermarkten, een segment waarin Zwanenberg een grote speler is. Op basis van haar eerste onderzoek ziet de ACM het risico dat Zwanenberg met de overname een te sterke onderhandelingspositie richting supermarkten krijgt. Daardoor kunnen mensen te maken krijgen met hogere prijzen voor bijvoorbeeld rookworsten.

Procedure

Bedrijven die een overname willen doen, moeten dit melden bij de ACM als zij bepaalde omzetdrempels overschrijden. De ACM beoordeelt vervolgens of de overname mogelijk negatieve gevolgen heeft voor mensen en bedrijven, bijvoorbeeld door hogere prijzen, minder kwaliteit of minder innovatie. Op basis van het eerste onderzoek kan de ACM besluiten dat een uitgebreid vervolgonderzoek nodig is. Dat is hier het geval. Als Zwanenberg en Unox het overnameplan willen doorzetten, kunnen zij een vergunningsaanvraag indienen bij de ACM.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke fusie of overname de vraag of na de transactie nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of bedrijven mogen fuseren. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio