23.1 C
De Bilt

Zuid-Limburg bevestigt haar toppositie als sterk streekmerk in Nederland

Zuid-Limburg blijft één van de meest bekende en aantrekkelijke streken van Nederland. Uit de tweede strategische merkanalyse van Hendrik Beerda Brand Consultancy, in opdracht van Visit Zuid-Limburg, blijkt dat bijna alle volwassen Nederlanders de streek kennen.

Zuid-Limburg handhaaft haar sterke tweede positie op de ranglijst van sterkste streekmerken van Nederland – slechts nipt na de Veluwe. Deze uitkomst is opvallend, gezien de compacte omvang en zuidelijke ligging van de streek. De Veluwe, als centraal gelegen recreatiegebied, heeft een vanzelfsprekende zichtbaarheid. Toch weet Zuid-Limburg zich landelijk uitstekend te positioneren, ook op het gebied van bezoekintentie: de streek staat op de derde plek.

Sterk en sympathiek streekmerk

Volgens de onderzoekers straalt de zuidelijke streek een uitgesproken sympathiek imago uit. Nederlanders typeren de streek als zachtmoedig, uniek, opgewekt, actief en creatief. De merkkracht wordt versterkt door een sterk aanbod aan natuur, wandel- en fietsmogelijkheden, een warme vakantiesfeer en hoogwaardige horeca- en uitgaansgelegenheden.

Groene Curfsgroeve
Groene Curfsgroeve – Foto: © Visit Zuid-Limburg

Het Limburgse gebied blijkt bijzonder aantrekkelijk voor Nederlanders met een hoger opleidings- en inkomensniveau, werkenden tussen 35 en 64 jaar en cultuurliefhebbers. De streek scoort bovengemiddeld bij bezoekers die interesse hebben in klassieke muziek, opera, dans, theater, cabaret, film en popconcerten. Ook museum- en galeriebezoekers voelen zich sterk aangetrokken tot het gebied. Daarnaast scoort Zuid-Limburg goed onder mensen die graag sportwedstrijden en evenementen bezoeken, korte vakanties in eigen land plannen, graag uit eten gaan, attractieparken bezoeken of fietsen.

Toekomst Zuid-Limburg vol potentie

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Limburgse streek: 43 procent van de Nederlanders die de streek kennen, overweegt een bezoek in de komende twee jaar. Daarmee staat de streek op een indrukwekkende derde plek op het gebied van bezoekintentie binnen alle Nederlandse streken en eilanden.

Deze resultaten onderstrepen niet alleen de aantrekkingskracht van het zuidelijke deel van Limburg, maar tonen ook aan dat de streek haar positie als toonaangevend merk in Nederland blijft versterken. Bovendien heeft het succes van Zuid-Limburg als merk een positief effect op de algehele reputatie van de provincie Limburg als geheel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio