Zuid-Holland – De ministeries van Economische Zaken en Klimaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Infrastructuur en Waterstaat en de Warmtealliantie Zuid-Holland hebben de Green Deal Marktordening Warmtetransporten gesloten.
Warmtetransportnet
De Warmtealliantie doet deze kennis op in het kader van de ontwikkeling van een grootschalig warmtetransportnet in de provincie Zuid-Holland. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van duurzame restwarmte uit de Rotterdamse haven en van Afvalverwerking Rijnmond, met als doel om op termijn de warmte nog verder te verduurzamen door ook warmte uit geothermische bronnen aan te sluiten op het net.
De Green Deal Marktordening Warmtetransporten richt zich op drie vraagstukken: mogelijke marktmodellen voor warmtetransportnetten; rollen, taken en verantwoordelijkheden van beheer, bronnen en afnemers; toetredingsregels voor bronnen en afnemers. Voor het einde van het jaar wordt voor deze vraagstukken een oplossing ontwikkeld. Om te borgen dat deze oplossing gedragen wordt in de warmteketen, wordt er een klankbordgroep ingesteld waarin stakeholders uit de warmtemarkt deelnemen.
Green Deals zijn concrete afspraken tussen Rijk, lagere overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties gericht op groene groei, door bevordering van creativiteit, ondernemerschap en innovatie.
Oprichting
De Warmtealliantie Zuid-Holland werd in maart 2017 opgericht. De aangesloten organisaties werken toe naar een regionaal warmtesysteem om huishoudens, kassen en bedrijven te voorzien van duurzame warmte. Eindgebruikers hoeven in deze opzet geen aardgas meer te gebruiken voor verwarmingsdoeleinden. De Warmtealliantie schat dat er uiteindelijk circa 500.000 huishoudens en glastuinbouw kunnen worden voorzien. Hierdoor kan op jaarbasis een CO2-reductie van ruim 2 miljoen ton worden gerealiseerd en een reductie van 1,3 miljard kubieke meter aardgas.