Zwolle – Een knappe prestatie bij Zwolle. De hele voorjaarsvakantie is keihard doorgewerkt: 216 uur, minutieus gepland. Alles stond vooraf klaar om aan de slag te gaan. En toen kwam de kou: strenge vorst van 10 graden onder nul, aangewakkerd door een ijzige wind. Bouwlocaties legden het werk massaal stil. Maar zo niet bij de mannen en vrouwen van ProRail en aannemer Strukton Rail: de treinen moesten 5 maart weer rijden! Met speciale maatregelen doorwerken dus – dagen en nachten. Met resultaat!
Doorwerken met de kou
Met deze vorst doorwerken vergt bijzondere inzet en maatregelen. En die inzet was er: de werkers hebben zonder klagen de klus geklaard, onder de winterse omstandigheden van sneeuw, vorst en ijzige wind. Daar zijn we heel trots op, helemaal omdat veel werk op een hoogte van 4-5 meter moest plaatsvinden.
Warme kleren en warme maaltijden
Dik ingepakt met extra thermoskleding warmden de bikkels zich soms op in de keet waar extra warme maaltijden klaarstonden. Door de uitvoerders werd steeds gecheckt hoe het ging en of extra maatregelen nodig waren. En daarmee lukte het om vol te houden en het werk af te maken. Duizenden reizigers konden daardoor op maandag 5 maart weer volgens de dienstregeling de trein pakken.
Bovenleiding aanpassen voor busbrug
De voorjaarsvakantie – inclusief beide weekenden, dus in totaal 9 dagen – pasten we de bovenleiding over enkele honderden meters aan bij Zwolle. Bussen namen het treinverkeer over op de spoorlijnen Zwolle-Kampen, Zwolle-Amersfoort en Zwolle-Lelystad. We bouwen in opdracht van de gemeente een busbrug over het spoor en met het oog daarop is de hoogte van de bovenleiding gereedgemaakt.
Brug in aanbouw
De brug zelf is naast het spoor in aanbouw en rijden we in het weekend van 19 en 20 mei over de nu verlaagde bovenleiding op de definitieve plek.. De busbrug is ondereel van het omvangrijke Spoorzone-programma van Gemeente Zwolle en Provincie Overijssel: een enorme verbetering van het OV-knooppunt Zwolle.
Zwolle 2018-2021
De bouw van de busbrug aan de westzijde is een van de grote projecten die ProRail doet in Zwolle. Vanaf de zomer van 2018 volgt een verdere grootschalige aanpak van het spoorknooppunt Zwolle. We optimaliseren de sporen en wissels, verdubbelen het spoor naar Herfte en maken een groot opstelterrein voor treinen. Dit alles als onderdeel van het grote Spoorplan Noord Nederland.
Spoorplan Noord Nederland
Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Voor al deze projecten geldt dat ze van uur tot uur worden gepland en tot in de puntjes voorbereid. Want na het werk, onder welke omstandigheden dan ook, moeten treinen weer kunnen rijden.