Groningen – Een automatisch bestuurde trein is een stap dichterbij gekomen. ProRail, Arriva en Provincie Groningen tekenden vrijdag 9 maart een overeenkomst voor een proef met zo’n trein. Met deze innovatie lopen we internationaal voorop.
Slimme Cruise Control
ATO is de afkorting van Automated Train Operation. Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Zo wordt de machinist bijvoorbeeld bij niveau twee ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau vier hoeft er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig te zijn. In Groningen testen we het genoemde tweede niveau. Meer informatie: https://www.prorail.nl/projecten/automatisch-rijdende-treinen
Meer capaciteit en minder energie
Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.
Proef op Groningen-Zuidhorn
In Groningen vindt een proef plaats met een gedeeltelijk zelfrijdende reizigerstrein op het traject Groningen-Zuidhorn. Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) en Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland) ondertekenden de intentieverklaring voor deze proef. Na de ondertekening probeerden aanwezigen de zelfrijdende techniek alvast uit in een opgestelde ATO-simulator.
Boost voor innovatie
Innovatie is voor ProRail een belangrijk speerpunt. Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proef en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. De proef is overigens nog met een lege reizigerstrein.
Internationaal voorop
Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de spoorinfrastructuur, als in het materieel. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.