Ede – De Verlengde Maanderweg wordt ingericht met fietsstroken aan de zijkanten. Ook komen er zes verkeersplateaus op alle kruisingen, zodat het verkeer rustiger en veiliger gaat rijden. De huidige weg wordt zes meter breed, dat is smaller dan nu het geval is.
Meten is weten
In vijf straten in de buurt wordt feitelijk geteld hoeveel auto’s er nu rijden en hoe dat na de werkzaamheden is. Dat besluit heeft verkeerswethouder de Pater genomen: “Ik heb geluisterd naar alle opmerkingen van bewoners, ondernemers en de werkgroep. Met een smallere weg die toegankelijk blijft voor zowel auto en fiets werken we aan een goede doorstroming en een veilige straat. Bovendien gaan we goed meten wat de effecten voor de buurt zijn.”
Fietsstroken aan beide kanten van de weg
De Verlengde Maanderweg krijgt fietsstroken van 1,70 meter aan iedere zijde. Het wegdeel voor de auto’s in het midden is 2,60 meter. Daarnaast kan er aan één kant van de weg geparkeerd worden in parkeervakken van 2,00 meter breed. De meeste bomen kunnen blijven staan (zie afbeelding).
Inloopavond
Het nieuwe ontwerp kan door iedereen bekeken worden tijdens een inloopavond op woensdag 27 juni in de Reehorst. Inschrijven voor een inloopmoment tussen 16.00 en 18.00 uur of tussen 19.30 en 21.30 uur kan hier. Tijdens deze avond worden vragen beantwoord, discussie over de gekozen inrichting is niet meer mogelijk.
Verkeersmetingen in de buurt
Omdat veel wijkbewoners zorgen hebben geuit over het aantal auto’s door de wijk, wordt in vijf straten feitelijk geteld hoeveel auto’s er rijden: in de Verlengde Maanderweg, Hakselseweg, Prins Bernhardlaan, Beatrixlaan en Oortveldlaan. Dit gebeurt voorafgaand aan de werkzaamheden. Een half jaar nadat de werkzaamheden zijn afgerond herhalen we deze metingen, zodat we een goed beeld krijgen van de effecten.
Vanaf 2019
De werkzaamheden aan de Verlengde Maanderweg starten in 2019, nadat de werkzaamheden aan de Hakselseweg gereed zijn. Alle informatie over het project staat op www.ede.nl/VerlengdeMaanderweg