Katwijk – Dit najaar start een volgende fase in het voorbereiden van de inpassingsmaatregelen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), dat vanaf december 2020 met bussen van R-net gestalte wordt gegeven. De maatregelen bestaan onder andere uit het omvormen van bushaltes tot R-net haltes, het aanleggen van enkele nieuwe haltes (onder andere op de Boulevard ter hoogte van het Vuurbaakplein), de aanleg van een fiets/voetgangerstunneltje bij het Waterloopje, het aanpassen van de rotonde Biltlaan/Rijnsoever en het aanleggen van een busstrook op de Kon. Julianalaan noord. Tegelijk met de R-net maatregelen zal een aantal andere werkzaamheden aan de Biltlaan worden uitgevoerd, zodat de overlast voor weggebruikers en omwonenden in de tijd wordt beperkt. Het college van B&W heeft 28 augustus ingestemd met het combineren van deze werkzaamheden.
Werkzaamheden Biltlaan
Voor de komende jaren staan het vernieuwen van de Koningin Julianabrug met de toeleidende wegvakken, het vervangen van asfalt op delen van de Biltlaan en het aanleggen van vrijliggende fietspaden langs de Biltlaan op de planning. Wethouder Rien Nagtegaal: ‘Om niet vlak na de introductie van R-net weer een aantal infrastructurele maatregelen te gaan uitvoeren die ook weer voor overlast zorgen op de Biltlaan, hebben we besloten deze ingrepen in de tijd af te stemmen op de start van R-net. Dat biedt tevens een mooie kans dit integraal op te pakken, en te kijken naar functionaliteit, groen en duurzaamheid. Het combineren van al dit werk wordt een flinke opgave, maar we gaan ernaar streven deze maatregelen gelijktijdig met de inpassingsmaatregelen voor R-net ook voor eind 2020 klaar te hebben. Als R-net gaat rijden hebben we dan ook een grotendeels heringerichte Biltlaan.’
Vernieuwen
Flinke delen van de Biltlaan zijn aan vernieuwing toe. Uit inspecties is gebleken dat de Koningin Julianabrug aan vervanging toe is. Het advies is om de brug uiterlijk in 2021 te vervangen. Ook de naar de brug toeleidende wegvakken van de Biltlaan moeten in het kader van beheer en onderhoud aangepakt worden. Het asfalt op de Biltlaan-noord, tussen de Hoorneslaan en rotonde Huizingalaan/De Krom is in 1975 aangebracht en voldoet niet meer aan de huidige eisen. De hele asfaltlaag van de rijbaan moet worden vervangen. Daarnaast ligt er een opgave voor de fietsstructuur. Voor het fietsverkeer is de huidige situatie in Rijnsoever niet optimaal. Het fietsverkeer moet zich nu via 30 km wegen en erven door Rijnsoever verplaatsen. Met een fietspad langs de Biltlaan wordt het fietsverkeer beter gefaciliteerd. Wel moet de Biltlaan hiervoor op twee locaties enigszins verschuiven. De herinrichting van de Biltlaan schept ook gelegenheid de verzoeken van direct aanwonenden om het groen te verbeteren, in de plannen mee te nemen.
Betrekken omgeving
Bij de uitvoering van de maatregelen voor R-net en bij de realisatie van de overige werkzaamheden aan de Biltlaan wordt de omgeving betrokken. Wethouder Rien Nagtegaal: ‘Bij een aantal inpassingsmaatregelen voor R-net is in het voortraject al veel participatie geweest. Het gaat nu om het definitief maken van het voorlopig ontwerp dat al in overleg met de omgeving opgesteld is, zoals de haltes bij de Boulevard-zuid en het Vuurbaakplein, het fiets/voetgangerstunneltje onder de Zeeweg door en de aanpassing van de rotonde Biltlaan/Rijnsoever. Op andere plekken ligt nog geen voorlopig ontwerp, daar zal de participatie intensiever zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor het extra werk aan de Biltlaan. Hier gaan we goed met de bewoners en weggebruikers kijken hoe we deze weg en de groene randen ervan functioneel, mooi en toekomstbestendig gaan inrichten.’ Naar verwachting worden de eerste participatiebijeenkomsten in oktober gehouden.
R-net
R-net is hét keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Samen met andere overheden bouwt de provincie Zuid-Holland aan een netwerk van betrouwbare, snelle, frequente, herkenbare en comfortabele OV-verbindingen. En met succes! Op lijnen waar R-net rijdt, maken ieder jaar meer mensen gebruik van het openbaar vervoer. Ook waarderen reizigers het comfort en de snelheid van R-net enorm. Het R-net tracé in Katwijk is onderdeel van de R-net corridor Leiden – Katwijk – Noordwijk. De maatregelen die voor R-net moeten worden genomen worden grotendeels door de provincie Zuid-Holland gefinancierd.