Nijmegen – De Nijmeegse Europese Mobiliteitsweek startte zondag met de Waalbrugpicknick en op zaterdag 22 september was de afsluiting met het gratis toegankelijke innovatiefestival bij het Honigcomplex aan de Waalbanddijk.
De toekomst van mobiliteit en waterstof
Bij het innovatiefestival konden mensen kennismaken met de toekomst van mobiliteit met de nieuwste ontwikkelingen en technieken als de personendrone, kleine elektrische voertuigen en een zelfrijdende auto. Rond 14.00 uur was de finish van de 24 uurs waterstof challenge met maar liefst 60 deelnemers in 15 waterstofauto’s die vrijdag in Arnhem startte. Als European Green Capital wil Nijmegen duurzame mobiliteit onder de aandacht brengen.
Innovatiefestival
Er was van alles te zien en te proberen op het innovatiefestival, zoals zelfparkerende auto’s en zelfrijdende shuttles. Bezoekers konden zelf de nieuwste elektrische kleine voertuigen uitproberen, een exoskelet bekijken waarmee mensen met een dwarslaesie weer kunnen lopen of vliegen met drones. Spectaculair was de Tiny Whoop, waarbij men een kleine drone door een parcours met led-verlichting, lasers en rook kon vliegen.
Ecorunner
De Ecorunner, de raceauto op waterstof van de TU Delft was ook in Nijmegen, samen met een elektrische raceauto en een smart op waterstof. Daarnaast konden bezoekers zelf allerlei elektrische kleine voertuigen uitproberen, zoals e-steps van Lime (Nederlandse primeur), e-scooters, hoverboards en eenwielers.
Het grootste deel van het Innovatiefestival was binnen in de Bouillon van het Honig complex, dus laat je niet ontmoedigen door het weer.
Nijmeegse Waterstof Challenge
De deelnemers van de waterstof challenge moesten zoveel mogelijk kilometers afleggen om bonuspunten te verzamelen. Elke auto werd ‘bemand’ door een team van een chauffeur en een navigator plus twee gasten. Zij startten op vrijdag in Arnhem en proberen om in 24 uur zoveel mogelijk punten te verdienen, voor gereden kilometers, het aantal tankbeurten, het aantal bijzondere plekken en voor goed uitgevoerde opdrachten.
Ansichtkaart
Ook kregen ze punten als ze een ansichtkaart afleverden bij het gemeentehuis van een van de Green Capitals of Green Leafs in Nederland. Onderweg was elke deelnemer te volgen via de website www.elektricitijdrit.nl. Dat maakte het spannend én leuk! De teams van 4 personen reden een door henzelf uitgestippelde route. Het ging om het ontdekken van mogelijkheden en beperkingen van waterstof.
Behendigheidsrit
De Waterstof challenge was dus nadrukkelijk geen race maar een behendigheidsrit waarin een beroep werd gedaan op creativiteit en zuinig rijden. Het maken en posten van foto’s en video’s onderweg leverde extra punten op. Maar tankte deelnemers twee keer bij hetzelfde tankstation of kwamen zij te laat bij de finish, dan kregen ze strafpunten.
Waterstof is nu nog geen belangrijke ‘brandstof’ in Nederland, want er zijn drie waterstoftankstations en zo’n veertig waterstofauto’s in ons land. De waterstof challenge vraagt meer aandacht voor een schone brandstof met toekomstperspectief.