Leiden – Leidens Ontzet heeft op 2 en 3 oktober de primeur: tijdens dit stadsbrede evenement werken voor het eerst alle horecaondernemers in de openbare ruimte met statiegeldbekers. Hiermee zet Leiden een stevige stap in de groene richting: namelijk minder plastic in zee.
LeidsGlas ontzet feest van wegwerp plastic
Meer prullenbakken voor het overige afval en de oproep om drankjes aan de bar te bestellen helpen ook om het feest gezellig, schoon en gratis toegankelijk te houden. Zo slaan de horecaondernemers en de gemeente, gesteund door de 3 October Vereeniging, maatschappelijke partners en de leveranciers, de handen ineen in de strijd tegen minder plastic afval. De werkgroep LeidsGlas, geleid door Centrummanagement Leiden, zorgt voor de praktische uitvoering.
Statiegeldbekers in één systeem bij Leidens Ontzet
Leidens Ontzet is het eerste evenement in Nederland waar stadsbreed met één systeem van statiegeldbekers wordt gewerkt. Bestel je een drankje bij een buitenbar op het Hooglandse Kerkplein dan kun je je statiegeldbeker dáár inleveren, maar ook bij de meer dan vijftig buitenbars in de rest van de stad. Wel zo gemakkelijk voor de bezoekers. Filmpjes en posters vertellen bezoekers hoe het werkt. Ook na Leidens Ontzet blijven we werken met statiegeldbekers, bijvoorbeeld bij de Winter Wonder Weken, Koningsdag en de Lakenfeesten.
Campagne ‘Laat me niet vallen’
De aankondiging aan alle feestgangers dat de hele stad met statiegeldbekers werkt, is verwerkt in een campagne die deze week van start gaat. Bezoekers van de festiviteiten op 2 en 3 oktober worden bovendien opgeroepen om afval in de prullenbakken te gooien en drankjes aan de bar te bestellen. Zo houden we het feest schoon en gratis. Via posters in de stad, berichten en filmpjes op social media en de website www.laatmenietvallen.nl wordt Leiden alvast in plasticvrije feeststemming gebracht. De 3 October Vereeniging biedt al haar leden een gratis Hutspotmaaltijd mét statiegeldbeker aan.
Samen tegen de wegwerpcultuur
Een plasticvrije zee, dat wil iedereen. Het terugdringen van wegwerpplastic helpt daarbij. Na nauw overleg met organisatoren, werd het in 2017 al voor een flink aantal evenementen die op één locatie plaatsvinden, verplicht om met eco-glazen te werken. Op initiatief van de gemeente zijn eind 2018 de eerste plannen opgestart om dit ook bij stadsbrede evenementen te gaan doen, met als eerste 2 en 3 oktober 2019. Onder leiding van Centrummanagement Leiden is de werkgroep LeidsGlas opgezet, waarin gemeente Leiden, Café Vereniging Leiden, Koninklijke Horeca Nederland, 3 October Vereeniging en Leiden Marketing deelnemen.
Maatschappelijke partners
Ook het Hoogheemraadschap Rijnland, Provincie Zuid-Holland, Heineken, Grolsch en Coca-Cola hebben zich als maatschappelijke partners aangesloten bij dit initiatief. De gemeente helpt bij de invoering door samen met maatschappelijke partners projectleiding, communicatie en huur van de statiegeldbekers te bekostigen. Aanvullend zorgt de gemeente voor meer prullenbakken, hogere leegfrequentie en een mobiele opruimbrigade aan het eind van de optocht, zodat de stad ook tijdens het evenement zo schoon mogelijk blijft.
Leidse feesten in de toekomst
De Leidse horeca vraagt in het Manifest Leidse Stadsfeesten aan de gemeente om de horecaondernemers tegemoet te komen. Als reactie is het gemeentebestuur van plan om de openingstijden op 2 en 3 oktober vanaf 2020 – na inspraak – met een half uur te verlengen en mogelijkheden voor verbod op eigen drank in glas, plastic en blik op te nemen in de APV. Daarnaast verlaagt de gemeente het staangeld voor organisatoren met een evenementenvergunning dit jaar eenmalig en wordt de reiniging (aantal prullenbakken en afvalinzameling) geïntensiveerd.