Het negende ILE (Interregional Learning Event) van het BRANDTour project vond plaats in Florence (Italië) van 29 tot 30 oktober 2019, georganiseerd door de Toscany Region en de Toscaanse Dienst voor Toerisme. Met dit event werd de eerste fase van het Interreg Europe project BRANDTour afgerond. Deze eerste fase van het project draaide volledig om het delen van kennis tussen de partners en wordt afgesloten met het verwerken van de opgedane kennis in een concreet plan voor de eigen regio. Visit Zuid-Limburg schreef en presenteerde een actieplan om Zuid-Limburg te vermarkten als dé wijnregio van Nederland.
Gedurende de eerste dag van deze ILE werd het plenaire deel van de projectvergadering geopend met de gastvrije toespraken van een drietal vertegenwoordigers van het toerisme in Toscane. Vervolgens presenteerde elke afgevaardigde van de projectpartners de door hen geschreven actieplannen op basis van de opgedane kennis uit de eerste fase van het project, waarna een constructief open debat met de deelnemende lokale stakeholders volgde. Na het plenaire deel werd de stuurgroep vergadering van het BRANDTour-project uitgevoerd, waar de projectpartners de voortgang van het project, de management- en communicatiezaken en de komende acties bespraken.
De tweede dag was gewijd aan studiebezoeken in Toscane om de projectpartners meer te leren over enkele goede projectvoorbeelden van Toscane. De volgende partners werden bezocht:
- Val di Chiana, historisch centrum van Montepulciano en een historische wijnkelder (GP – Valdichiana Living).
- Salcheto wijnmakerij (GP – Wijnarchitectuur) en
- Villa Corsini a Mezzomonte, locatie van de Wedding Industry Meeting (WIM) (GP – Love me in Tuscany).
BRANDTour
Bij het Interreg Europe project BRANDTour zijn 7 toeristische organisaties uit de regio’s Toscane, Kreta, Letland, Oost-Vlaanderen, de Balearen en Zuid-Limburg betrokken. Het initiatief bestaat vanaf 2017 en zal eind december 2021 worden afgerond. Het wordt gefinancierd door het Interregionaal samenwerkingsprogramma Interreg Europe met een totale begroting van 1,3 miljoen euro. Het doel van het BRANDTOUR-project is het verbeteren van de capaciteit van de partners om het toerisme te ondersteunen door de promotie, innovatie en diversificatie van het aanbod. Ook is het de bedoeling dat het project betere beleidsinstrumenten aanreikt om nieuwe, op maat gemaakte toeristische producten te ontwikkelen die nieuwe doelgroepen aanspreken/aantrekken en de inkomende stromen naar de EU bevorderen.