In Brussel zijn vandaag door Nederland, Frankrijk, België en het Verenigd Koninkrijk de verdragen getekend die een snellere treinreis naar Londen mogelijk maken. Namens Nederland zette staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) haar handtekening onder de afspraken over grenscontroles en beveiliging. De paspoort- en securitycheck wordt daarmee met ingang van dit najaar gedaan in Amsterdam en Rotterdam. Het is dan niet meer nodig om in Brussel de trein te verlaten. Dat scheelt een uur reistijd.
Vooruit kijken
“We leven nu nog in corona-tijd, maar we kijken uiteraard ook vooruit. Straks reis je in dik vier uur comfortabel, makkelijk en dus snel met de trein van Amsterdam naar Londen. Geen gedoe meer met checks en oponthoud in Brussel. Een Eurostar-trein heeft grofweg twee keer zoveel zitplaatsen als een gemiddeld vliegtuig en de CO2-uitstoot per passagier ligt fors lager. Daarmee is de trein naar Londen echte een duurzaam en volwaardig alternatief voor vliegen”, aldus staatssecretaris Van Veldhoven.
Tijdelijk stopgezet
Eerder was het de bedoeling dat de eerste rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen eind april zou gaan rijden. Door de corona-crisis zijn de passagiersaantallen echter sterk teruggelopen en Eurostar is daarom in maart gestopt met de verbinding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee heeft ook de testfase voor de snellere, rechtstreekse verbinding (zonder oponthoud in Brussel) vertraging opgelopen.
Rechtstreekse verbinding sneller
Nu de corona-maatregelen worden versoepeld en er weer vaker wordt gereisd, start Eurostar op 9 juli weer met een dagelijkse snelle trein tussen Amsterdam en Londen. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond corona en daarmee het aantal reizigers is het de bedoeling dat deze trein in augustus twee keer per dag gaat rijden, in het najaar gevolgd door een derde trein per dag. In het najaar wordt dan ook gestart met de rechtstreekse ritten van Amsterdam naar Londen.
Ondertekening
Met de ondertekening van de verdragen neemt Nederland onder andere de verplichting op zich om in Nederland de beveiliging van de treinen die door de Kanaaltunnel rijden te waarborgen. De nadere afspraken zijn gebaseerd op het bestaande security verdrag voor treindiensten door de Kanaaltunnel dat in 1993 werd gesloten tussen Frankrijk, het VK en België.