Gisteren hebben de Centrale Ondernemingsraad (COR) en de vakbonden hun reactie gegeven op het voorstel voor een werkgelegenheidspact van NS. Uit de reactie blijkt dat niet alle partijen het voorstel voor een werkgelegenheidspact omarmen. Hiermee is het werkgelegenheidspact, met daarin onder andere werkzekerheid, perspectief en scholing voor NS’ers met een vast contract, afgewezen.
“Ongelooflijk jammer”
Marjan Rintel, president-directeur NS per 1 oktober: ‘Het is ongelooflijk jammer dat na vijf maanden van gesprekken, de vakbonden en de COR het eindvoorstel van NS hebben afgewezen. Ik snap de emotie over de enorme impact die het coronavirus in Nederland en ook op NS heeft. Onze inzet was het bieden van perspectief en duidelijkheid en daarmee zekerheid in ingewikkelde tijden.’
Maatregelen kunnen niet wachten
Duidelijk is dat het nemen van maatregelen niet kan wachten. NS vervoert nu ongeveer 45% van de normale reizigers, op het dieptepunt was dat 10%. Dit zijn met name dagjesmensen, de forens blijft thuis. NS verwacht dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Als gevolg van het dalend aantal reizigers lopen we naar verwachting tot 2025 zo’n 4,7 miljard euro aan inkomsten mis.
Over het werkgelegenheidspact
NS denkt erover om het bedrijf de komende jaren met ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen te verkleinen. In het kort hield het werkgelegenheidspact het volgende in:
- Werkgarantie voor alle NS’ers met een vast contract.
- Salarisbehoud met mogelijkheid om door te groeien binnen de salarisschaal.
- Ontwikkelfonds van 50 miljoen voor pensioenopbouw, ontwikkeling en scholing.
- Verlenging cao en sociaal plan voor de duur van twee jaar.
NS bestudeert op dit moment de reacties van de vakbonden en de COR op het werkgelegenheidspact. Het is nu te vroeg om vooruit te lopen op het vervolg.