Vind je het lastig om feedback te geven aan een collega of medewerker? Je bent niet de enige. Feedback kan voor de ontvanger al snel aanvoelen als kritiek als het niet op de juiste manier en onder de juiste omstandigheden gebracht wordt. Wil je op een goede manier feedback geven (en ontvangen)? Lees dan snel verder!
4 tips om feedback te geven
1. Check of de ontvanger openstaat voor feedback
Negatieve feedback wordt vrijwel nooit goed ontvangen als je iemand ermee overvalt. De ontvanger krijgt geen tijd om te schakelen en laat de feedback gelaten over zich heen komen of reageert juist defensief. Vraag eerst of het uitkomt om te praten. Zit de ander net met een deadline of speelt er iets in de privésituatie, dan is er waarschijnlijk geen ruimte om feedback te geven. Komt het wel uit, neem de ander dan even apart.
2. Geef feedback vanuit jezelf
“Henk van marketing vindt ook dat je dat niet handig hebt aangepakt.” Als je wilt dat iemand in de verdediging schiet of boos wordt, is dit dé manier om feedback te geven. Ook al heb je gehoord dat anderen ook kritiek hebben op een collega, het is belangrijk om alleen feedback vanuit jezelf te geven. Geef aan wat jij hebt opgemerkt, vertel wat voor gevoel dat je gaf en vraag de ander hoe hij/zij dit ziet.
3. Geef feedback zo snel mogelijk
Een week later met feedback over een situatie komen is niet wenselijk. De ontvanger is waarschijnlijk al vergeten waar het precies over ging. Probeer het op z’n laatst de volgende dag te doen. Door snel feedback te geven, is de kans groter dat de ontvanger daadwerkelijk iets met de feedback doet. Bovendien zorgt het ervoor dat jouw emoties niet te hoog oplopen.
4. Niet alleen praten, ook luisteren
Trap niet in de valkuil van de monoloog bij het geven van feedback. Het is belangrijk om te luisteren naar de ander, de ander de ruimte te geven om zijn/haar kant van het verhaal te vertellen. Context kan nuance bieden of in ieder geval begrip. Daarnaast is het gevoel over de ontvangen feedback positiever als de ander zich gehoord voelt.
3 tips voor het ontvangen van feedback
1. Vraag zelf om feedback
Werk je in een team waar vertrouwen heerst, dan durf je zelf om feedback te vragen. Van feedback kun je tenslotte alleen maar groeien! Een interessante methode die als basis onderling vertrouwen heeft is de Piramide van Lencioni.
2. Luisteren, vragen stellen, bedanken, reflecteren, toepassen
Als iemand de moeite neemt om jou feedback te geven, is het belangrijk om actief te luisteren. Vat af en toe samen om te checken of je een en ander goed begrijpt en stel vragen als je merkt dat dit niet zo is. Bedank de ander voor de feedback, neem de tijd om te reflecteren en te bedenken hoe je de feedback op een positieve manier toe kunt passen.
3. Reageer niet defensief
Schiet je direct in de verdediging als je negatieve feedback krijgt? Niet doen, ook al ben je het niet met de ander eens. Het gaat tenslotte om de ervaring van de ander. Houd tip 2 in je achterhoofd en luister. Vraag eventueel om voorbeelden en bedank de ander voor zijn/haar eerlijkheid.