Binnenland – Volgend jaar worden de postzegels weer duurder en lopen daarbij sneller op dan de inflatie. Voor de binnenlandse post, tot en met 20 gram, gaat de prijs met 5 cent omhoog en wordt 83 cent. Dat maakte PostNL maandag bekend. Dat is een stijging van 6,4 procent. Voor buitenlandse verzending kost een postzegel straks 1.40 Euro, 7 cent meer dan nu. Naar verwachting bedraagt de inflatie volgend jaar 1,5 procent. Dit komt omdat het aantal brieven dat verstuurt wordt nog steeds daalt
Voor gefrankeerde post is PostNL de enige die zegels verkoopt. Volgens het bedrijf is de sterke stijging nodig, omdat er steeds minder post verstuurd wordt in Nederland. Met het verhogen van de tarieven en kostenbesparing wil het postbedrijf deze daling opvangen. Volgens PostNL moet dat de brievenpost in Nederland voor iedereen bereikbaar en betrouwbaar houden.
Minder brieven
De markt voor consumentenpost krimpt sterk door de toenemende digitalisering.
In 2016 stuurden Nederlanders 8 procent minder brieven en andere poststukken dan in 2015. Er werden in 2000 jaarlijks nog 5,6 brieven gepost, dit was terug gelopen naar in 2,2 miljard stuks in 2016. Tot en met 2025 wordt nog eens een halvering verwacht. De prijs van de postzegel is sinds het begin van deze eeuw verdubbeld.
PostNL heeft voor het verwerken en bezorgen van brievenpost de wettelijke plicht om een landelijk netwerk te onderhouden. Ook moet het voormalige staatsbedrijf zijn netwerk openstellen voor concurrenten. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet er op toe of PostNL deze plicht wel naleeft. Tegelijk bepaalt de ACM de maximale stijgingen die PostNL jaarlijks voor zijn zegels mag berekenen. Voor 2018 laat de ACM een stijging van de tarieven met 7,1 procent toe.
Exclusief recht
Concurrent Sandd denkt dat het deze wettelijke plicht veel goedkoper kan uitvoeren dan PostNL. Het bedrijf uit Apeldoorn stelde vorig jaar aan minister Henk Kamp van economische zaken voor om het exclusieve recht op postbezorging van PostNL over te nemen. Volgens Sandd zouden zij deze taak tegen een basistarief van 55 cent per zegel kunnen uitvoeren, de prijs zou na tien jaar wel stijgen naar 1 euro.
Sandd stelt dat PostNL relatief veel winst maakt op de consumentenpost en daardoor de tarieven voor zakelijke post laag kan houden. Op die markt concurreert PostNL met Sandd.
Sandd wil nu geen commentaar geven op de verhoging van de prijzen van PostNL en verwijst naar het bij Kamp ingediende document. Kamp heeft nog geen besluit genomen over welke partij het monopolie op bezorging mag hebben.