De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. De ACM krijgt jaarlijks veel meldingen en vragen van mensen die hun online aankopen veel te laat of helemaal niet geleverd krijgen, onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terug krijgen nadat ze binnen de bedenktijd van hun aankoop afzagen of niet in contact kunnen komen met de webshop.
Deze problemen worden deels veroorzaakt door dropshippers: webshops die hun producten rechtstreeks vanuit China laten leveren. Dit jaar heeft de toezichthouder al meer meldingen en vragen ontvangen over online aankopen dan in heel 2023: ruim 18.000 in 2023 en nu al 20.000 in 2024. De toezichthouder roept mensen op om voordat zij een bestelling plaatsen te checken of de webshop wel betrouwbaar is.
ACM waarschuwt voor al die ‘mooie cadeaus online’
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “De feestdagen komen eraan en de advertenties voor mooie cadeaus vliegen je om de oren. Een online aankoop is zo gedaan, zeker via online advertenties, bijvoorbeeld op social media. Helaas is niet iedere webshop betrouwbaar. Dus zie je iets leuks, stop dan toch even om reviews te checken. Liefst op meerdere reviewsites. Zo haal je de onbetrouwbare webshops er al snel uit en voorkom je een miskoop. Eerst checken, dan bestellen!”
Wat kun je zelf doen?
Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Let wel goed op, want ook reviews kunnen nep zijn. Bekijk daarom geen reviews bij de webshop zelf. Maar zoek online naar het woord ‘reviews’ en de url (webadres) van de webshop. Lees de ervaringen van anderen op méérdere reviewsites. Soms zorgen webshops er namelijk voor dat slechte reviews verborgen worden op een reviewsite, maar op meerdere sites is dat lastiger voor elkaar te krijgen. Sorteer en filter de reviews om een eerlijk beeld van de webshop te krijgen.
Ga je bestellen bij een webshop die je nog niet kent? Betaal dan het liefst verzekerd, bijvoorbeeld met een creditcard. Je kunt ook meldingen en aangiftes checken op de website van de politie. Meer tips vind je in onze Checklist veilig online winkelen.
Campagne gericht op 18-30 jarigen
In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder op 18- tot 30-jarigen met video’s op sociale media, advertenties bij streamingsdiensten en een radiospot bij podcasts. De advertenties maken duidelijk dat een deal die heel mooi lijkt soms heel anders kan uitpakken. Check daarom altijd eerst reviews op méérdere reviewsites om erachter te komen of de webshop wel betrouwbaar is. Eerst checken, dan bestellen dus.