De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept verkopers van consumentenelektronica en witgoed op de garantieregels beter na te leven. Jaarlijks ontvangt de ACM duizenden meldingen van consumenten over de slechte afhandeling van dergelijke kwesties. Hieruit blijkt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben.
Daarom wijst de ACM de verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de te verwachten levensduur. Ook licht de ACM toe wat dit concreet voor hen betekent. Verkopers die zich niet aan de regels rondom garantie en reparatie houden, lopen het risico op handhaving.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Ten onrechte gaan veel verkopers er vanuit dat je recht op garantie verloopt na 2 jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer. Wij roepen handelaren daarom nu op hun werkwijze bij garantie en reparatie kritisch te bekijken en aan te passen. Zodat consumenten krijgen waarop ze recht hebben: een goed werkend product voor zolang je dat mag verwachten.”
Wat gaat er fout?
Tegen welke problemen lopen consumenten aan als zij zich melden met een kapot apparaat en een beroep doen op hun garantierechten? Dat problemen die het vaakst genoemd worden zijn:
- De verkoper geeft aan dat de garantietermijn standaard stopt na 2 jaar.
- De verkoper verwijst standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling.
- De verkoper rekent voorrijkosten of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mag hij deze kosten niet rekenen.
- Na herhaalde reparaties die het probleem niet oplossen biedt de verkoper geen passend alternatief.
- De verkoper geeft aan dat reparatie niet mogelijk is, maar biedt geen passend alternatief.
In de brief legt de ACM aan de hand van voorbeelden uit hoe de regels rondom garantie in de praktijk moeten worden toegepast. De ACM geeft ondernemers nu de kans hun werkwijze aan te passen. Na drie maanden gaat de ACM controleren of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de ACM handhaven door bijvoorbeeld boetes op te leggen.
De discussie tussen consument en verkoper over garantie gaat ook vaak over de te verwachten (minimum) gebruiksduur van het product. De ACM juicht toe dat er gesprekken gaande zijn in de markt om tot een lijst te komen met een actuele en realistische gebruiksduur per product.
Kennis consumenten over hun rechten
Consumenten weten ook niet altijd wat hun rechten zijn . Op ACM ConsuWijzer staat veel informatie over wat je kunt doen als je apparaat stuk gaat en je dat nog niet had mogen verwachten. Ik heb iets gekocht, maar het is kapot | ACM ConsuWijzer
Consumenten kunnen hun ervaringen rondom garantie ook blijven melden bij ACM ConsuWijzer. Dit helpt de ACM om inzicht te krijgen in het effect van de brief.
Goed werkend garantiesysteem bevordert duurzaamheid
De ACM zet zich in voor goed werkende markten voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Een goed werkend garantiesysteem stimuleert fabrikanten en verkopers om producten van goede kwaliteit te leveren die lang meegaan. Anders draaien zij immers op voor de kosten van reparatie of vervanging. Zo draagt garantie bij aan een langere levensduur van producten en het verminderen van afval.
