Online marketing is anno 2025 belangrijker dan ooit. Vooral met animaties. Waar je voorheen als bedrijf nog wel weg kon komen met een verouderde website of gebrekkige informatie, word je hier vandaag de dag keihard op afgerekend. De concurrentie op het internet is hevig en als jouw marketing niet in orde is, dan gaan ze wel naar de concurrent. Een ideaal marketinginstrument is het inzetten van een animatiefilmpje.
Mensen zijn nou eenmaal meer gefocust op een filmpje dan op een lap tekst. Een animatie laten maken kost natuurlijk wel even wat, maar als je deze animatie goed inzet, dan heb je dat zo terugverdiend. Hoe zet je een animatievideo in als marketingtool? En wat zijn de voordelen?
Het inzetten van een animatie voor je bedrijf
Videocontent is razend populair. Mensen spenderen meerdere uren per dag op platformen als YouTube, Instagram of TikTok. Ook via Google krijgen mensen regelmatig videocontent aangeboden als ze een zoekopdracht intypen. De ideale manier om je doelgroep te bereiken dus. Je kunt natuurlijk kiezen voor beelden die gefilmd worden met een camera. Het nadeel hiervan is dat er natuurlijk limieten zijn. Je kunt uiteraard niet iets filmen wat niet bestaat. Met animatie haal je deze limieten weg. Bij zowel 2D als 3D animatie kun je natuurlijk zelf bepalen wat er gecreëerd wordt. Wat zijn nog meer voordelen van het inzetten hiervan als marketinginstrument?
IJzersterke branding
Een animatie kun je ook inzetten om je branding te versterken. Door een animatie te laten maken in een unieke stijl of in een specifiek kleurenpalet kun je je als bedrijf onderscheiden. Maak het onderdeel van je branding en stem de overige elementen hier ook op af. Gebruik dezelfde kleuren en stijlen op je website en je overige online kanalen om een eenheid te creëren. Zo kom je professioneel en betrouwbaar over!
Ideaal als uitlegvideo
Je kunt natuurlijk een animatievideo inzetten om reclame te maken voor je bedrijf, maar je kunt ook kiezen voor een uitlegvideo. Een uitlegvideo, ook wel explainer genoemd, is een filmpje waarin je iets uitlegt aan een (potentiële) klant. Specialiseert jouw bedrijf zich in het ontruimen van woningen? Dan kun je in een uitlegvideo laten zien hoe jullie te werk gaan. Welke stappen jullie ondernemen en welke facetten van het ontruimen jullie op je nemen.
Ook als je geen dienst aanbiedt, maar een product, dan kan een uitlegvideo goed van pas komen. Zo kun je bijvoorbeeld uitleggen hoe het product tot stand is gekomen. Dit kan zowel in 2D als 3D. Is jouw product of dienst erg complex? Dan is een 3D animatie laten maken misschien handiger. Hiermee kun je nog gedetailleerder visualiseren hoe jouw dienst of product werkt.
Multifunctioneel
Een video is ook nog eens multifunctioneel. Deze kun je op veel verschillende manieren gebruiken voor je marketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan de volledige video op de homepagina van je website om bezoekers te informeren. Vervolgens kun je fragmenten hiervan weer gebruiken om te verspreiden op social media. Screenshots van de animatie kun je ook op de socials delen of op je website publiceren. Zo heb je ook weer mooie afbeeldingen om bepaalde delen van je website op te vrolijken.