1.1 C
De Bilt

Babboe zegt ACM toe consumenten met onveilige bakfiets geld terug te betalen

Bakfietsenfabrikant Babboe heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegezegd om consumenten met een bakfiets met een mogelijk veiligheidsrisico actief de mogelijkheid te bieden geld terug te vragen. Consumenten die hiervoor in aanmerking komen, kunnen zich vanaf eind januari bij Babboe melden. Klanten die nog geen vervangende fiets hebben ontvangen, hebben recht op een geldbedrag. Babboe biedt deze mogelijkheid nu actief aan na gesprekken met toezichthouder ACM.

Eerder dit jaar heeft Babboe een terugroepactie opgezet voor consumenten die een bakfiets met een mogelijk veiligheidsrisico hadden. Aanvankelijk kregen zij een voucher voor een vervangende fiets aangeboden. De ACM ontving klachten van consumenten die liever hun geld terug wilden. Ook de Consumentenbond was niet tevreden over de manier waarop Babboe handelde en vroeg de ACM ernaar te kijken.

Terugroepactie Babboe uitgebreid na gesprekken met ACM

Na gesprekken met de ACM heeft Babboe besloten de terugroepactie uit te breiden door actief een extra optie aan te bieden. Consumenten kunnen nu in plaats van een vervangende fiets ook kiezen voor een geldbedrag. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van hoe oud de fiets is. Deze mogelijkheid gaat het fietsbedrijf consumenten vanaf eind januari actief aanbieden en zal aan de ACM rapporteren over het verloop van deze actie.

Garantie

Op basis van het consumentenrecht heb je recht op een veilig product. Is er sprake van een onveilig product dan heb je recht op herstel of vervanging. Lukt dat niet of duurt dat te lang dan kun je de overeenkomst ontbinden. Vervolgens heb je recht op geld terug. Soms is dat niet het volledige aankoopbedrag, bijvoorbeeld omdat je het product al enige tijd probleemloos hebt gebruikt. Met vragen en meldingen hierover kun je terecht bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio