Je bent er als ondernemer of als marketeer ongetwijfeld weleens tegenaan gelopen. Online marketing, het via het internet aanbieden en aankaarten van producten of diensten van een bedrijf. Online marketing is nog altijd populairder aan het worden. Maar waar komt die populariteit eigenlijk vandaan? En waarom maken zoveel mensen gebruik van online marketing? De voornaamste reden is het resultaat. Het is voor bedrijven gemakkelijk om via het internet een grote groepering te bereiken en benaderen.
Bedrijven kunnen via het gebruik van internet marketing in een kortere tijd veel effectievere marketingcampagnes uitvoeren dan voorheen. De populariteit van internet marketing komt met name voort uit de uitgebreide mogelijkheden die het biedt. Bedrijven kunnen niet alleen sneller een grote doelgroep bereiken. Ook voor het genereren van meer bedrijfsresultaat kan online marketing handig van pas komen.
Wat kun je met online marketing?
Voordat we verder ingaan op de effectiviteit van online marketing is het belangrijk om eerst duidelijk de mogelijkheden van de tactiek te achterhalen. Online marketing staat voor alle marketingactiviteiten die via of op het internet worden uitgevoerd. Dit kan gaan over een social media campagne waar een bedrijf via sociale media kanalen naamsbekendheid opdoet off om een ander specifiek onderwerp bij de doelgroep in kaart te brengen. Internet marketing kan ook gebruikt worden om meer verkeer richting een website van een bedrijf te genereren.
Veel gebruikte vormen van online marketing zijn onder andere SEO & SEA. Dit staat voor het optimaliseren van de organische zoekresultaten van een zoekmachine en het gebruik maken van advertenties in zoekmachines. De combinatie van beide zorgt ervoor dat er veel meer traffic richting een site gegenereerd wordt waardoor meer mensen in contact met een bedrijf komen en ook de naamsbekendheid drastisch verbetert.
Meer naamsbekendheid genereren
Online marketing zorgt er dus onder andere voor dat de naamsbekendheid van een bedrijf verbetert. Maar waarom is dit belangrijk? Dit geldt voor een bedrijf dat net nieuw is op de markt, maar is ook voor bedrijven die al langer meedraaien belangrijk om een goede naamsbekendheid te hebben. Dit houdt in hoe er namelijk door een groepering naar je bedrijf gekeken wordt en of ze überhaupt met jouw bedrijf bekend zijn. Het is niet alleen belangrijk om als bedrijf over veel naamsbekendheid te beschikken.
Het moet ook om goede naamsbekendheid gaan. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld met een slecht item in het nieuws terechtkomt zal dit slechte publiciteit opleveren. Dit levert geen vertrouwen op bij de doelgroep en mensen zullen alleen maar minder snel met je bedrijf in contact willen komen.
Naamsbekendheid
Goede naamsbekendheid werkt het tegenovergestelde. Dit zorgt ervoor dat je een goed visitekaartje bij de doelgroep aflevert waardoor er al snel goede associaties met je bedrijf gecreëerd worden. Maar hoe kom je aan een goede naamsbekendheid? Dit kun je onder andere zelf creëren. Bekijk de website van SAM Online Marketing. Hier kun je goed zien dat er aan de klant gedacht wordt. Het bedrijf wil de klant verder helpen met hun probleem en biedt daar de mogelijkheid toe.
Zo is het mogelijk om te kijken naar het eerdere werk van het bedrijf en veel informatie opdoen over het vakgebied. Dit zorgt voor vertrouwen bij de klant. De klant leert op die manier dat het bedrijf weet waar die het over heeft en kan zien dat andere klanten reeds eerder op succesvolle wijze zijn geholpen. Dit kan jij ook doen door jouw website zo in te richten.
Meer verkopen en hoger bedrijfsresultaat
Een bedrijf met een goede naamsbekendheid scoort goed. Wat houdt dit precies in? En waarom is dit zo? Voor een bedrijf is het niet alleen belangrijk om naamsbekendheid in het algemeen op te doen. Het moet om een goede naamsbekendheid gaan. Het uiteindelijke doel van online marketing is om het bedrijfsresultaat van je bedrijf te verbeteren. Dit kan door meer verkopen en klanten te genereren. Maar hoe kom je hier aan? Via marketing natuurlijk! Marketingcampagnes en een veelbezochte website zorgen ervoor dat mensen in contact komen met een bedrijf.
Op deze manier is het gemakkelijker om een plekje in het geheugen van de doelgroep te krijgen en daar uiteindelijk gebruik van te maken. Wanneer je als bedrijf vertrouwen opbouwt bij de klant kan je hier gebruik van maken. Klanten zullen minder snel twijfelen om een product of dienst van jou af te nemen en de verkoopcijfers zullen dus via online marketing verbeteren. Meer verkopen staat gelijk aan meer verdienen. En dat is waar merendeel van de ondernemers naar streven.
Groei in bedrijf ondervinden
Het draait niet alleen om het onmiddellijke resultaat. Online marketing biedt bedrijven ook mogelijkheden tot groei op de lange duur. Wanneer je als bedrijf meer omzet gaat genereren en jouw merknaam blijft groeien, zorgt dit voor meer budget. Wanneer je van het bedrijfsresultaat en het vergrote budget gebruikmaakt om je bedrijf uit te breiden en nog meer aandacht te besteden aan verkopen en online marketing zorgt dit ervoor dat er op de lange termijn alleen maar meer groei ondervonden kan worden. Op deze manier kun je met je bedrijf blijven doorgroeien en ontwikkelen!