2.7 C
De Bilt

Het belang van een efficiënt leveringsproces

Het leveren van producten speelt een belangrijke rol in het succes van een bedrijf. Klanten waarderen een product of dienst namelijk niet alleen op de kwaliteit ervan, maar ook op basis van de levertijd. Als een product niet op tijd geleverd kan worden, kiest een klant waarschijnlijk voor de concurrent. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Naast de klanttevredenheid zijn er nog een aantal redenen waarom een efficiënte levering van producten of diensten van belang is voor een bedrijf. Welke redenen dat zijn, lees je hier.

Nauwkeurige aankomsttijd

Een efficiënte levering van producten zorgt allereerst voor een nauwkeurige aankomsttijd. Niets is zo vervelend als uren thuis blijven om te wachten op je bestelling. Door de snelste route te kiezen, met de minste vertraging onderweg, kun je precies inschatten hoeveel tijd de bezorger kwijt is aan de route. Een voertuigvolgsysteem is hierbij een waardevol hulpmiddel. Door realtime inzicht te krijgen in de locatie en route van de bezorger, kun je accuraat de aankomsttijd communiceren naar de klant.

Dit speelt een belangrijke rol in het verwachtingsmanagement bij de klant. Wanneer de klant precies weet wanneer hij of zij het product kan verwachten, maakt het niet uit dat je het product niet op dezelfde dag kunt bezorgen. Met een accurate aankomsttijd kan de klant zelf namelijk ook efficiënter de dag indelen, omdat de klant precies weet wanneer het pakket wordt bezorgd.

Minder kosten

Door producten of diensten efficiënter te leveren, bespaar je kosten. Daarom is het belangrijk om het leveringsproces goed te analyseren en te bepalen welke stappen in het proces onnodig tijd kosten. Misschien zijn er bepaalde handelingen of taken die niet per se nodig zijn of anders kunnen. Ga daarom na welke stappen in het leveringsproces geëlimineerd kunnen worden, zodat je tijd en dus geld kunt besparen.

Het belang van snelle levering

Een efficiënte levering is een snelle levering. Hierboven werd het al genoemd: door bepaalde handelingen uit het leveringsproces te elimineren, bespaar je tijd en dus geld. Vaak bevat een proces meer overbodige stappen dan je denkt. Veel processen bestaan namelijk uit handelingen of taken die ‘je altijd al zo hebt gedaan’. Dat wil echter niet zeggen dat het de meest efficiënte inrichting van het proces is. Door overbodige stappen uit het leveringsproces te elimineren, kun je uiteindelijk dus sneller leveren aan de klant.

Minder uitstoot

Daarnaast zorgt een efficiënte bezorging van producten voor minder uitstoot van bijvoorbeeld CO2. Dat komt met name omdat bezorgers kiezen voor de snelste route. Ook de locatie van het magazijn kan een rol spelen in het verminderen van uitstoot. Wanneer een magazijn bijvoorbeeld in het midden van het bezorggebied staat, hoeft een bezorger minder ver te rijden. Hierdoor wordt de bezorgtijd verkort en stoot de bezorgauto minder CO2 uit. Als het bezorgproces zo efficiënt is ingericht dat je veel pakketten op de fiets kunt bezorgen, zou dat natuurlijk helemaal goed zijn.

Beter voorraadbeheer

Tot slot zorgt een efficiënt leveringsproces ervoor dat je voorraadbeheer altijd op orde is. Om efficiënt te leveren, moet er namelijk altijd een minimum aantal producten op voorraad zijn. Door altijd producten op voorraad te hebben, verbeter je uiteindelijk ook de klanttevredenheid en concurrentiepositie. Hierdoor heeft een efficiënt leveringsproces dus veel voordelen en is dus van groot belang.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio