Met de slogan ‘Pas op voor opzegdiensten! Opzeggen doe je zelf’ waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor betaalde opzegdiensten. Als je op internet zoekt op ‘abonnement opzeggen’ kom je vaak uit bij een bedrijf dat namens jou je abonnement kan opzeggen, maar daar betaal je tot wel 50 euro voor.
Veel mensen hebben niet in de gaten dat zij bij een opzegdienst terecht zijn gekomen. Terwijl je je abonnement gewoon gratis kunt opzeggen bij het bedrijf zelf. In de campagne wijst de ACM consumenten op deze betaalde opzegdiensten en hoe je voorkomt dat je hier ongewild gebruik van maakt.
Veel meldingen de laatste tijd
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “De afgelopen tijd kregen wij veel meldingen van mensen die onbedoeld een betaalde opzegdienst hadden gebruikt. Zij dachten gewoon gratis op te zeggen bij het bedrijf zelf. En schrokken toen de rekening volgde. Daarom waarschuwen we in deze campagne voor betaalde opzegdiensten. Opzeggen doe je zelf.”
Bemiddelaars moeten transparant zijn
Een opzegdienst is een bedrijf dat geld vraagt om namens jou een abonnement op te zeggen. Dit is niet verboden, mits deze bemiddelaars transparant zijn. Zij zijn verplicht duidelijk te vermelden dat het om een betaalde bemiddeling gaat en wat de kosten daarvoor zijn. Als niet duidelijk is dat het om een bemiddelaar gaat, is dat misleidend.
Betaalde opzegdiensten herkennen
Edwin van Houten van de ACM: ‘’Deze bemiddelaars hebben er veel geld voor over om met hun advertentie bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Het bovenste zoekresultaat is meestal een advertentie en dus lang niet altijd de website van het bedrijf waar je wilt opzeggen.”
Als je een abonnement gaat opzeggen, klik dan niet meteen op de bovenste link in de zoekresultaten. Zo voorkom je dat je ongewild op de website van een opzegdienst terecht komt.
Op www.consuwijzer.nl/opzeggen staan tips over hoe je een opzegdienst herkent. Ook vind je er informatie over hoe je bij het bedrijf zelf kunt opzeggen en een handige voorbeeldbrief.
Campagnemateriaal
De ACM informeert mensen over opzegdiensten door middel van advertenties in tijdschriften en tv-gidsen, een online advertorial en een radiospot.