5.6 C
De Bilt

Burgerschapskast van Kleine Grote Denkers wint Innovatie Award in de strijd tegen polarisatie

Rotterdam/Roosendaal – Kleine Grote Denkers heeft de Innovatie Award gewonnen op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) 2025, de grootste onderwijsbeurs van Nederland. De prijs werd toegekend aan de Burgerschapskast, een innovatieve methode waarmee kinderen en jongeren via filosofie en spel kritisch en creatief leren denken, met elkaar in gesprek gaan, naar elkaar luisteren, zich inleven in anderen, leren omgaan met conflicten en verschillen en gezamenlijk keuzes leren maken.

De Burgerschapskast won in de categorie speciaal basisonderwijs, behaalde de tweede plaats in het voortgezet onderwijs en eindigde als derde in het primair onderwijs. De jury roemde de Burgerschapskast vanwege haar grote maatschappelijke relevantie in de bijdrage aan het tegengaan van polarisatie in de samenleving.

Kleine Grote Denkers

Kleine Grote Denkers, opgericht door Roosendalers Kilian Schaap en Ruud Verbraak, begon in 2017 als een initiatief van twee studenten aan de Erasmus Universiteit. Sindsdien is het uitgegroeid tot een team van zeven kinderfilosofen en burgerschapsexperts met een achtergrond in filosofie en onderwijs. Het bedrijf heeft als missie om kinderen en jongeren te leren om zelf te durven denken en samen betekenisvolle gesprekken te voeren. “Dat is de basis van een gezonde democratische samenleving en een gelukkig leven”, aldus Kilian Schaap.

NOT

De erkenning op de Nationale On­der­wijstentoon­stelling (NOT) 2025 volgt op een eerdere prijswinnende innovatie van Kleine Grote Denkers. Twee jaar geleden won het bedrijf de publieksprijs met de Denkmat, een spelmat waarmee jonge kinderen woorden leren vinden voor hun gedachten en deze met anderen kunnen bespreken.

Burgerschap wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Zo is het één van de vier basisvaardigheden, naast taal, rekenen en digitale geletterdheid. Ruud: “Veel scholen zijn hard aan het werk om hun burgerschapsonderwijs steviger op touw te zetten. Het uitgangspunt is dat de school uitgaat van hun eigen populatie kinderen en daar de burgerschapsuitdagingen uit filtert. Dat kan dus iets anders betekenen in de Weihoek (Roosendaal) t.o.v. de Tarwebuurt (Rotterdam-Zuid). Onze aanpak geeft flexibiliteit om daar recht aan te doen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio