Nederland – Chatbot Wout is opnieuw offline. De virtuele agent was sinds 3 april weer in dienst gekomen om de vele vragen van mensen over het coronavirus te beantwoorden. De succesvolle proefperiode was al beëindigd in december vorig jaar, maar tijdens de coronacrisis werd chatbot Wout weer in gebruik genomen. Sinds 3 april beantwoordde hij 15.000 vragen over het coronavirus.
Inzet virtueel agent positief
Bert Visser, programmamanager Redesign Dienstverlening bij de politie kijkt positief terug op de inzet van virtueel agent Wout. ‘Wout stelt ons als politie in staat om snel en wendbaar in te spelen op vragen vanuit de samenleving. In het geval van corona om veel vragen te beantwoorden, te verwijzen of te informeren. Met als doel de de regionale call centra (0900-8844) te ontlasten en om goed aan te sluiten op andere overheidscommunicatie, zoals de websites van de Rijksoverheid en het RIVM.’ De resultaten van de proef worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot, die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.
Versoepeling
Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners, waarbij de gebruiker een vraag intikt en de chatbot antwoord geeft. Ze maken gebruik van kunstmatige of artificiële intelligentie. Hoe meer informatie een bot te verstouwen krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt. De huidige versie van Wout is nog niet voorzien van deze techniek. De antwoorden van Wout zijn gebaseerd op de meest gestelde vragen aan de politie. Visser: ‘Met de versoepeling van de huidige coronamaatregelen en de toegenomen beschikbaarheid van overheidsinformatie neemt het aantal vragen over het coronavirus af. Daarnaast eindigt de licentie van de proefapplicatie van de de virtuele gesprekspartner. Dit is dan ook reden om Wout offline te halen. ‘
Nieuwe chatbot
De politie heeft chatbot Wout tijdens de proefperiode vorig jaar ingezet voor het doen van meldingen van geluidsoverlast, vuurwerkoverlast en cybercrime. Alle ervaringen met de chatbot zijn uitvoerig geëvalueerd. De resultaten worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.
Laagdrempelig
Mensen zijn soms terughoudend om met een ‘echte’ agent te bellen. Een virtuele agent kan de drempel om te melden helpen verlagen. Dat was een belangrijke reden om de proef met chatbot Wout te starten. Wout was gedurende de proefperiode bereikbaar via de externe link www.politie.nl/wout. Dit communicatiekanaal werkte naast de andere kanalen, die er al zijn om met de politie in contact te komen.