Binnenland – Er is het eerste halfjaar in vergelijking met de eerste zes maanden van 2016, nauwelijks verandering gekomen in de filezwaarte. dat is opmerkelijk, er wast de afgelopen drie jaar juist sprake van flinke filegroei.
Filezwaarte
Voor het berekenen van de filezwaarte is een formule: de lengte van de file maal de duur van de file. De daling komt doordat er vooral in de ochtendspits minder file staat . Overdag staan er juist meer files dan voorheen en ‘s avonds is de drukte ongeveer gelijk gebleven, blijkt uit cijfers van de ANWB.
Randstad
De filezwaarte nam in de Randstad met ruim 5 procent af. Het verkeer stroomde in de regio Almere-Amsterdam-Amstelveen aanzienlijk beter door. Dit kwam door verbeterde infrastructuur.
De A1 is verbreed tussen Amsterdam en Muiderberg en er zijn nieuwe aansluitingen gemaakt met de A6 naar Almere en de A9 bij Amstelveen. De A9 bij Badhoevedorp werd verlegd en de aansluiting met de A4 werd verbeterd.
Meer verbredingen
De filezwaarte nam rond Rotterdam met 13 procent toe En in de regio Den Haag met 2 procent. Rond Utrecht bleef de situatie hetzelfde.
De komende periode wordenTwee wegvakken in de file-toptien, de A1 Amsterdam-Amersfoort tussen knooppunt Eemnes en Hoevelaken en de A27 Almere-Utrecht tussen Hilversum en Bilthoven verbreed.