De Belastingdienst hervat de hulp voor mensen met het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting 2019. Door corona niet op locatie, zoals gewoonlijk, maar telefonisch. In totaal ontvangen circa 12.000 mensen hierover een brief van de Belastingdienst.
Automatisch uitstel
De Belastingdienst begrijpt dat de belastingaangifte ingewikkeld kan zijn. Daarom is er hulp en ondersteuning voor mensen die daar behoefte aan hebben. Normaliter biedt de Belastingdienst hulp bij aangifte dichtbij aan, op locaties in het hele land. Maar vanwege de maatregelen om verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan moesten de afspraken voor hulp worden geannuleerd. De Belastingdienst heeft de mensen daarover geïnformeerd. Alle mensen met zo’n fysieke afspraak bij de Belastingdienst hebben automatisch uitstel gekregen tot 1 september 2020, voor zover ze al niet zelf uitstel hadden aangevraagd.
Nog geen hulp op locatie
Het is nog niet bekend wanneer de hulp weer op normale wijze, dus op locaties in het hele land, geboden kan worden. De Belastingdienst houdt zich daarbij natuurlijk aan de maatregelen van het kabinet op dit terrein. Om mensen toch te kunnen helpen gaat de Belastingdienst nu alvast circa 12.000 mensen die een afspraak hadden gemaakt telefonisch ondersteunen bij het aangeven van hun inkomsten. Daartoe is besloten na een succesvol verlopen proef. Uit die proef blijkt dat veel mensen blij zijn dat ze op deze manier geholpen konden worden. Een aantal gaf zelfs aan altijd op deze wijze geholpen te willen worden.
Hulp werkt ook voor ouderen goed
“Ik vond de telefonische hulp bij aangifte perfect”, zegt mevrouw Rob (80) uit Weesp. “Na afloop van het telefoongesprek zei de medewerkster van de Belastingdienst: ‘Ik heb de gegevens, ik ga het voor u berekenen en ik bel u binnen een kwartier terug.’ Dat gebeurde ook. Ze kon me exact het bedrag noemen dat ik terug krijg. Dit is voor mij makkelijker dan naar het belastingkantoor gaan.”
Iedereen helpen
Bjorn Meijer, afdelingshoofd Particulieren/Dienstverlening, en verantwoordelijk voor deze campagne: “We willen iedereen helpen die daarom gevraagd heeft. Alleen doen we het dit jaar, gezien de omstandigheden, op een andere manier.”
Telefonische hulp
De telefonische hulp richt zich op mensen die vorig jaar een eenvoudige aangifte hebben gedaan die volledig overeenkwam met de vooraf ingevulde versie, dus zonder aanvullingen. Dit geldt voor circa een derde van de mensen met een afspraak. Zij kunnen daarom op deze manier geholpen worden. De mensen die het betreft hoeven niets te doen. De Belastingdienst neemt middels een brief contact met ze op.
Ook hulp bij complexere aangifte
Momenteel wordt onderzocht of ook mensen met een iets complexere inkomsten, bijvoorbeeld met aftrekposten, telefonisch geholpen kunnen worden. Ook hoopt de Belastingdienst alle mensen die niet telefonisch geholpen kunnen worden met hun aangifte, weer zo snel mogelijk op locatie te kunnen bedienen. Er wordt continu gekeken naar mogelijkheden om mensen binnen de coronabeperkingen zo goed mogelijk te kunnen helpen.
Automatisch uitstel
Niet alleen de mensen die een afspraak hadden staan voor hulp bij aangifte hebben automatisch uitstel gekregen tot 1 september 2020. Dat geldt ook voor iedereen met een DigiD-machtigingscode die is uitgenodigd om aangifte te doen en dit nog niet heeft gedaan of zelf uitstel had aangevraagd.
9,3 miljoen aangiften
De Belastingdienst heeft tussen 1 maart en 1 mei voor de aangifte inkomstenbelasting 2019 ongeveer 9,3 miljoen aangiften binnen gekregen. Dat is nagenoeg vergelijkbaar met vorig jaar (toen: 9,5 miljoen). Meer mensen kregen uitstel: bijna 3 miljoen, tegen 2,7 miljoen tijdens de aangifteperiode vorig jaar.