Binnenland – 20 van de 87 filialen van de Kijkshop moeten dicht. Afgelopen weken sloten al drie winkels hun deuren, de rest volgt binnenkort.
Kijkshop gaat twintig van zijn 87 winkels sluiten. Dat bevestigt een woordvoerder dinsdag. De afgelopen weken gingen er al drie dicht, de rest volgt binnenkort.
De sluiting is het initiatief van de huidige eigenaar, het Zweedse Listérus & partners Capital Advisors. Door de drastische bezuinigingsmaatregel hoopt de eigenaar de Nederlandse winkelketen in leven te houden.
Tegenvallende cijfers Kijkshop
Het dichtgaan van enkele filialen hing al een tijdje in de lucht; Kijkshops kampen al jaren met tegenvallende omzet. Sinds 2014 werd meer dan 20 miljoen euro verlies geleden. Medewerkers bevestigden eerder deze maand dat er rond het einde van maart meerdere filialen zouden worden opgeheven.
De eerste Kijkshop opende in 1973 in ’s-Hertogenbosch zijn deuren. Het was toen een experimenteel nieuw winkelconcept. Van alle producten werd één exemplaar in vitrines geplaatst. Klanten die het product wilden kopen, moesten een briefje met een artikelnummer invullen en dat inleveren bij de kassa, waarna een medewerker het artikel uit het magazijn haalde.
Ouderwets
De afgelopen jaren is meerdere malen geprobeerd het concept te vernieuwen, dat volgens veel analisten ouderwets geworden was. Zo werden producten buiten vitrines geplaatst en werd flink ingezet op de webwinkel. Ook nu wordt er “natuurlijk nagedacht” over de toekomst van het winkelconcept, aldus de woordvoerder. “Maar over exacte plannen doen wij geen uitspraak”.
Afgelopen jaren sloten al meerdere filialen hun deuren. Op het hoogtepunt had de Kijkshop meer dan honderd winkels in Nederland.