Beuningen – Jongeren denken niet altijd na over veiligheid in het verkeer, of goede verlichting op hun fiets. Fietsverkeerscampagne ‘Light it up!’’ moet hier verandering in brengen. Daarom staat er op donderdagavond 5 oktober een promotieteam bij de sportcomplexen van Beuningse Boys en MHCB in Beuningen.
Light it up!
Tijdens de actie voert het team gesprekken met fietsers over het belang van goede verlichting en daagt ze uit om deel te nemen aan de challenge die bekende vlogger Gio Latooy is gestart. Fietsers waarbij de verlichting op orde is krijgen een lot voor de lichtloterij van de campagne waarmee ze kans maken op een tablet. Is de verlichting kapot en heeft de fietser geen vervangende verlichting bij zich? Dan worden ter plekke nieuwe lampjes aangeboden.
Belang werkende fietsverlichting
Jongeren (12-25 jaar) zonder fietslicht zijn regelmatig oorzaak van vervelende situaties in het verkeer. Het niet hebben van verlichting is echter meestal geen bewuste keuze. Vaak vergeten jongeren hun verlichting of nemen de moeite niet. Uit onderzoek blijkt echter dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval, met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Toch ligt de sociale norm hier nog niet naar. Vandaar dat ROV Oost-Nederland ook dit najaar weer een fietsverlichtingscampagne start: ‘Light it up!’.
Achtduizend nieuwe lampjes
ROV wil zo veel mogelijk licht verspreiden, maar hoopt ook dat de doelgroep dit onderling doet. ‘Light it up!’ gaat dan ook zowel over het fysiek verspreiden van licht, als over het verspreiden van de boodschap: we fietsen met z’n allen met verlichting .
In totaal worden circa 40 acties uitgevoerd in Gelderland en Overijssel, waarmee naar verwachting zo’n 8.000 fietsers voorzien worden van fietslampjes. De campagne duurt nog tot midden december.