De luchtvaart wordt buiten schot gehouden bij het oplossen van de stikstofcrisis. Dit tot ergernis van de Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland. Een groot deel van de provincie ligt onder de vliegroutes van Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Natuurgebieden lijden onder de stikstofuitstoot.
Robert Klumpes
Robert Klumpes, Statenlid namens GroenLinks: ‘Op dit moment worden er door het Rijk veel maatregelen voorgesteld om de stikstofcrisis tegen te gaan. Maar in geen enkel document staat iets over de rol van de luchtvaart, terwijl ook deze sector verantwoordelijk is voor een deel van de stikstofuitstoot. Wij willen dat de luchtvaart haar steentje bijdraagt.’
Stikstofuitstoot luchtvaart
Een groot deel van de provincie ligt onder de vliegroutes van de twee vliegvelden. Natuurgebieden hebben veel last van de stikstofuitstoot. ‘Bij de herziening van het luchtruim is bijvoorbeeld besloten om meer over de Nieuwkoopse Plassen, een Natura 2000-gebied, te vliegen. Terwijl dit natuurgebied juist heel gevoelig is voor stikstof.’
Vliegtuigen mogen inleveren boeren niet teniet doen
‘Om tot een vermindering van de stikstofuitstoot te komen zijn er in het gebied afspraken gemaakt met boeren en natuurorganisaties. Ik kan niet begrijpen dat toegestaan wordt dat vliegtuigen de geboekte winst mogelijk teniet doen. Leg dat maar eens uit aan al die boeren, die daar zo hun best doen.’
Het Statenlid wil daarom dat de luchtvaart niet langer wordt uitgesloten van stikstofmaatregelen. ‘Op deze manier is het dweilen met de kraan open. In alle sectoren worden maatregelen getroffen. Het kan niet zo zijn dat er een milieuvergunning wordt afgegeven aan Schiphol, zonder dat er maatregelen worden getroffen om de stikstofuitstoot omlaag te brengen.’