Binnenland – Vandaag is er internationale aandacht voor overwegen en veiligheid. Ans Rietstra, directeur operatie bij ProRail: “We moeten van alle kanten blijven inzetten op veiligheid op overwegen. Wij bouwen aan verbeteringen en werken aan innovaties. Maar we vragen ook van gebruikers: let goed op als je een overweg nadert.”
Strenge veiligheidseisen overwegen
Onze inzet op overwegen is dagelijkse kost: spoorweginstallaties en kruisingen voldoen aan strenge veiligheidseisen. We inspecteren voortdurend of we aan die eisen voldoen. Bij bewaakte kruisingen plegen we onderhoud aan systemen en voeren spoedreparaties uit. En dat is heel vaak nodig.
Honderden spoorbomen aangereden
Rietstra: “We zien helaas zeer regelmatig dat verkeer onze slagbomen eraf rijdt. Ontzettend gevaarlijk!” Alleen al de afgelopen 24 maanden kreeg ProRail 366 meldingen binnen. Het spoor telt zo’n 1800 beveiligde spoorwegkruisingen. “Een beveiligde overweg begint altijd met knipperen van de lampen. Stop dan ook, want daarna komen de bomen naar beneden. Als verkeer zo’n boom raakt gaan wij of onze aannemers met spoed ter plaatse. We repareren direct. Maar beter voorkomen we dit soort incidenten.”
Onveilig, kostbaar en hinderlijk
Een beschadigde overweginstallatie is een risico voor de veiligheid en kostbaar voor reparatie. Maar ook reizigers ondervinden hinder omdat ProRail treinverkeer aanpast. Een boete voor het negeren van de overwegsignalen ligt op het hetzelfde hoge niveau als het negeren van roodlicht. De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA) van ProRail houden regelmatig controles. Ook voert ProRail regelmatig campagnes voor veilig gedrag bij overwegen.
Aanrijdingen hebben grote gevolgen
Ook bij overwegen zonder bomen en bellen gelden strenge eisen. In Nederland rekenen we met 277 stuks. Inmiddels zijn er 75 aangepakt. Rietstra over de NABO: “Niet Actief Beveiligde Overwegen zijn voor ons een grote zorg. Ik denk aan de ongelukken: ook dit jaar betreuren we helaas al vier slachtoffers. Voor nabestaanden vreselijk, maar ook voor ons is het elke keer weer een enorme slag. We werken overal in het land daarom aan het opheffen ervan. Maar we doen nog meer. Want ook NABO voldoen aan strenge eisen.”
Andreaskruisen en schrikhekken waarschuwen weggebruikers. Zichtlijnen om goed uit te kunnen kijken houden we met onderhoud in stand. “We blijven erop hameren: zolang overwegen bestaan, moet je ontzettend goed uitkijken.”