Binnenland – NS gaat de dienstregeling 2022 grotendeels ook in 2023 rijden. Het plan was om in 2023 vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid naar Noord- en Oost-Nederland te gaan rijden. Dat wordt met minimaal een jaar uitgesteld, zo staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Belangrijkste reden: de levering van een deel van de benodigde snelle ICNG-treinen duurt door de wereldwijde impact van corona langer dan gepland.
Nieuwe treinen
De eerste ICNG-treinen zijn inmiddels in Nederland en rijden nu testritten door het land. Als de testritten positief zijn, verwacht NS dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen. Het aantal treinen is echter niet genoeg om de volledige dienstregeling in 2023 te kunnen aanpassen. NS verwacht dat dit op zijn vroegst in 2024 het geval zal zijn. De nieuwe treinen vervangen voor die tijd al wel de treinen die op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam, Amsterdam en tussen Den Haag en Eindhoven rijden.
Voorspelbare en betrouwbare dienstverlening
Jantina Woudstra, als directeur netwerkontwikkeling verantwoordelijk voor de dienstregeling bij NS: “We nemen dit besluit met tegenzin, maar ook vanuit de overtuiging dat we de introductie van deze belangrijke treinen niet onder tijdsdruk willen doen. Dat corona nu het ICNG-programma vertraagt is erg vervelend, maar geen reden om concessies te doen aan de kwaliteitseisen. We passen de dienstregeling aan zodra we er klaar voor zijn. Zo kunnen we een goede en voorspelbare dienstregeling bieden. Daar is de reiziger het meest bij gebaat.”
Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS, vult aan: “Het rijden van een nieuwe trein, die nog nooit op het Nederlandse spoor heeft gereden, is altijd een spannend moment. De ervaring leert dat er altijd kinderziektes zijn. Door uitvoerig te testen in het buitenland en op het Nederlandse spoor beperken we kinderziektes als de trein in de dienstregeling wordt opgenomen en dus overlast voor onze reizigers. NS heeft de afgelopen jaren veel nieuwe treinen van het type SNG en Flirt opgenomen in de dienstregeling. Alle nieuwe treinen doorlopen hetzelfde, uitvoerige toelatings- en testprogramma. Dit geldt ook voor ICNG. Zo leren we onze treinen goed kennen en kunnen we de dienstregeling zo betrouwbaar mogelijk maken.”
Dienstregeling 2022 en verder
NS neemt de komende jaren grote veranderingen en verbeteringen op in de dienstregeling. In 2022 gaan tussen Schiphol en Rotterdam, tussen Nijmegen en Schiphol en tussen Dordrecht en Rotterdam op doordeweekse dagen zes treinen per uur rijden. Vervolgens neemt NS de komende jaren gefaseerd de nieuwe, snelle ICNG in gebruik. Zodra het testprogramma succesvol is afgerond, worden de huidige treinen op de HSL (ICR met TRAXX-locomotief) stap voor stap vervangen door de ICNG. Eerst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en vervolgens op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. Nadat dit is afgerond en de trein goed presteert, kan de snelheid op de HSL omhoog van 160 km/u naar 200 km/u. Zodra er voldoende treinen geleverd en succesvol getest zijn, kan de ICNG ook stap voor stap instromen op de andere lijnen: vanaf de HSL via Amsterdam Zuid over de Hanzelijn naar Groningen en Leeuwarden of via Amsterdam Zuid naar Amersfoort en Enschede
Airport Sprinter
De beoogde inzet van de nieuwe treinen vanaf de HSL naar Amsterdam Zuid en verder geeft ook ruimte op het spoor om tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal de Airport Sprinter te introduceren. Nu deze ruimte minimaal een jaar later beschikbaar komt, zal ook de Airport Sprinter minimaal een jaar later van start gaan.