Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat het bruto nationaal inkomen in 2023 is gestegen met 8,1%. De doorsnee Nederlander heeft dus meer geld te besteden. Een opsteker voor bedrijven die willen inspelen op oktober woonmaand, die staat namelijk weer voor de deur. Vloer- en raamdecoratiespecialist Floorsee ziet kansen voor een succesvolle woonmaand. Zij merken bovendien dat er interessante ontwikkelingen zijn op het gebied van duurzaamheid.
Mogelijkheden voor bedrijven
Naast de stijging van het BNI, stijgt ook de koopkracht. Dit blijkt uit de recentelijk gepubliceerde Augustusraming van het Centraal Planbureau. Ze geven aan dat de koopkracht in 2024 met 2,5% is gestegen.Voor bedrijven biedt deze gestegen koopkracht tijdens oktober woonmaand 2024 kansen. De gemiddelde Nederlander heeft namelijk meer geld om uit te geven.
Duurzaamheid
Binnen de woonbranche wordt duurzaamheid steeds belangrijker, merkt ook Floorsee. De vraag naar duurzame vloeren en raamdecoratie neemt toe vanuit consumenten. Ingrid van Olst, eigenaresse van Floorsee laat het volgende weten: ‘Steeds meer klanten zijn geïnteresseerd in duurzame vloeren en raamdecoratie. Ze willen bijvoorbeeld meer weten over het productieproces en de hierbij gebruikte materialen. Zij maken heel bewust de keus om hun huis duurzaam in te richten.‘
Daarnaast merkt Ingrid dat het aanbod van leveranciers ook steeds duurzamer wordt, en dat er nieuwe initiatieven ontstaan. Een opvallende nieuwe trend die hierbij aansluit is het initiatief ‘vloerretour’. Als een vloer wordt verwijderd, neemt de vloerlegger deze oude vloer én de resten van de nieuwe vloer weer mee. Dit materiaal wordt dan weer gebruikt voor een nieuwe vloer. Op deze manier laten bedrijven een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk achter.
Circulaire economie
Vanaf 2050 is elke fabrikant zelf verantwoordelijk voor de ‘end of life’ cyclus van haar eigen producten. Dit betekent dat elk product dan 100% circulair moet zijn. Dit heeft invloed op het aanbod van duurzame producten nu en in de toekomst. Consumenten zullen steeds meer letten op de duurzaamheid van de producten die ze aanschaffen en ook op het recyclingproces. Bedrijven die transparantie geven in hun productie en circulaire producten aanbieden, zullen waarschijnlijk meer succes behalen. Zo ook tijdens oktober woonmaand.
Over oktober woonmaand
Oktober woonmaand is inmiddels een bekend begrip in Nederland. Zoals de term al aangeeft staat oktober in het teken van wonen en interieur. Woonwinkels, meubelzaken en merken in de interieurbranche organiseren speciale aanbiedingen, promoties en lanceren nieuwe collecties. Deze maand wordt beschouwd als een van de belangrijkste verkoopperiodes voor de sector, omdat dan een belangrijk deel van de jaaromzet behaald wordt.
Duurzaamheid wordt een van de belangrijkste punten deze oktober woonmaand. Door de gestegen koopkracht belooft het een kansrijke maand te worden voor zowel bedrijf als consument.