De band met je klanten versterken? Ervoor zorgen dat ze jouw bedrijf niet zomaar vergeten? Zorg dat jouw merk zichtbaar blijft. Praktische relatiegeschenken zijn hiervoor een perfect middel. In dit artikel lees je wat de kracht van relatiegeschenken is en geven we je 6 voorbeelden van handige giveaways voor klanten.
Waarom relatiegeschenken inzetten voor je klantenbinding?
Visitekaartjes en flyers belanden al snel ergens in een la, een tas of oud papierbak. Als je niet vergeten wilt worden, kun je beter een praktisch geschenk geven. Een geschenk waar je klant echt wat aan heeft. Een geschenk dat keer op keer gebruikt wordt. Op deze manier blijft de klant aan je bedrijf herinnerd worden. Dit is dé manier om de klantenbinding te versterken.
Als je geschenk bij je klant goed bevalt, zorgt het ook nog eens voor een positieve associatie met jouw bedrijf. Het is daarom aan te raden om niet te zuinig te zijn en voor goede kwaliteit producten te kiezen.
Goede voorbeelden van praktische relatiegeschenken
Handige geschenken zijn dus een aanrader, maar wat kun je dan zoal geven? Hier vind je 6 goede voorbeelden.
1: Bedrukte tassen
Tassen bedrukken met je logo en uitdelen is een goed idee. Ga hierbij niet voor papieren tasjes, maar voor sterke herbruikbare tassen. Een mooie budgetoptie in deze categorie is een katoenen draagtas. Zo’n tas kan ook meteen helpen om je bedrijf een groener imago te geven. Een boodschappentasje dat gemakkelijk klein kan worden opgevouwen is ook handig.
Mag het wat meer kosten? Dan zijn bedrukte rugtassen of laptoptassen een aanrader, afhankelijk van wat het beste bij jouw bedrijf en doelgroep past.
2: Pennen met je logo
Kies pennen die echt fijn schrijven en laat deze bedrukken met je logo. Vermijd goedkope pennetjes die niet goed in de hand liggen of stroef schrijven. Die belanden al snel in de prullenbak. Bovendien kunnen ze juist voor een negatieve associatie met je merk zorgen.
Zoek daarom goede pennen uit. Duur hoeft het zeker niet te zijn, al is een luxe pennenset natuurlijk wel een aanrader voor klanten die echt belangrijk voor je zijn.
3: Bekers laten bedrukken
Laat bekers bedrukken met je bedrijfslogo. Hier kun je allerlei kanten mee op. Van standaard koffiemokken (altijd goed) tot handige bekers voor onderweg. Ook hierbij kun je meteen de kans meepakken om je bedrijf een groener imago te geven. Bijvoorbeeld door voor een gerecycled materiaal te gaan of door te kiezen voor bekers van materiaal dat afkomstig is van suikerbieten afval.
4: Powerbanks
Zorg dat je klanten nooit meer met een lege batterij zitten: geef ze een powerbank. Dit relatiegeschenk zal zeker voor een positieve associatie met jouw bedrijf zorgen.
5: Sleutelhangers
Een sleutelhanger blijft ook een prima relatiegeschenk. Een standaard sleutelhanger kan wel wat saai zijn en daarom snel vergeten worden. Zorg daarom voor een extraatje dat de sleutelhanger interessanter maakt. Bijvoorbeeld een muntje voor de winkelkar, een flessenopener of een rolmaat.
6: Paraplu’s met logo
Regenachtig weer? Het perfecte moment om paraplu’s uit te delen aan je klanten en zakenrelaties. Bijvoorbeeld als ze bij jouw bedrijf de deur uitlopen terwijl het regent. Ze zullen je zeker dankbaar zijn en een paraplu belandt niet zomaar in de prullenbak. Ook op evenementen is dit een topper om uit te delen bij nat weer.