Binnenland – ProRail beheert het drukste spoornet van Europa. Langs de meer dan 7.000 kilometer spoor liggen ruim 400 stations. Jaarlijks besteden we zo’n 350 tot 400 miljoen euro aan onder andere vernieuwing, onderhoud en dagelijks beheer van deze stations. Stations moeten goed bereikbaar zijn en reizigers en bezoekers moeten binnen het station hun weg goed kunnen vinden. Daarnaast moet het station een veilige en schone plek zijn, waar het wachten aangenaam is. ProRail is verantwoordelijk voor alle stations in Nederland.
Groei
Het reizigers- en goederenvervoer neemt toe en daar hebben we beter spoor en beter op de groei voorbereide stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan vernieuwing en verbetering van het spoor en wordt er de komende jaren ook fors geïnvesteerd in comfortabelere, betere en slimmere stations.
Stations voor iedereen
We maken ruimte voor nog meer treinverkeer en voor meer reizigers op de stations. De afgelopen tien jaar zijn er ruim vijftig moderne stations bijgebouwd of vernieuwd. Bij het (her)inrichten van de stations letten we op méér dan alleen capaciteit. Elke reiziger, ook die met een functionele beperking, moet zich gemakkelijk over het station kunnen bewegen en er aangenaam kunnen verblijven. Nederland is het eerste land in Europa waar alle stations toegankelijk zijn gemaakt. Zo zijn er op bijna alle stations, groot en klein, zijn geleidelijnen aangebracht en overal zijn trappen en liften voorzien van brailleplaatjes met stationsinformatie. Op veel grote stations zijn stationsplattegronden in reliëf en met contrasterende kleuren beschikbaar. De meeste stations zijn toegankelijk voor mensen in een rolstoel. We zijn nu bezig om in het hele land de perronhoogtes aan te passen om een gelijkvloerse instap in de trein mogelijk te maken. Zo kunnen mensen in een rolstoel steeds vaker zelfstandig reizen.
Plannen voor nieuwe stations
ProRail is continue in gesprek met de verschillende overheidslagen en vervoerders over de toekomst van stations. Dat gaat over nieuwe stations of over het verbeteren of aan passen van stations op de toekomst.
Veel van de plannen voor nieuwe stations bevinden zich nog in de fase van bespreking met lokale en regionale bestuurders. Daarbij wordt rekening gehouden met de bouw van nieuwe wijken, de afstand tot het spoor van huizen en andere factoren.
Stations die op korte termijn worden uitgebreid of geopend zijn Maastricht-Noord en Lansingerland-Zoetermeer. Voor alle overige plaatsen geldt dat met lokale en/of regionale overheden bestuurlijke gesprekken plaatsvinden over mogelijkheden of dat al is besloten dat er geen station komt.