Binnenland – Koning Winter komt op bezoek. Het KNMI verwacht zelfs Siberische kou. Vanaf zondag 25 februari zakken de temperaturen flink en komen ze overdag nauwelijks boven het vriespunt uit. De meteorologen van ProRail houden de weerssituatie goed in de gaten, zodat we als dat nodig is maatregelen kunnen nemen op het spoor.
Meteorologisch advies
Belangrijke schakel in de extra maatregelen die ProRail in kan zetten is het meteorologisch advies van het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR): een samenwerking van ProRail, vervoerders en spooraannemers. Met het oog op de extreme kou is het weerbureau van het OCCR extra alert en volgt het de weersvoorspellingen nauwlettend. Daarbij werkt zij samen met Weerplaza en het KNMI, én houdt zij ook de sociale media in de gaten voor actuele weersituaties. Een speciaal crisisteam van ProRail en NS besluit uiteindelijk afhankelijk van de verschillende scenario’s of er en welke extra maatregelen worden ingezet.
Wisselverwarming
In de wintermaanden zet ProRail de wisselverwarming aan. We verwarmen alle belangrijke wissels. 5500 van de ruim 7000 wissels zijn uitgerust met wisselverwarming. Deze zijn getest, maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er onverwachte storingen optreden. Daarom houden we als dat nodig is extra storingsploegen paraat.
Anti-icing en de-icing van treinen
Bij winterweer kunnen treinen worden behandeld in anti-icing installaties. Hierbij worden treinen aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten aan treinen. Zo voorkomen wij zoveel mogelijk dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen of de leidingen onder de trein beschadigen. ProRail heeft zes van dit soort installaties. Afhankelijk van de weerssituatie bepalen we of dit nodig is.
Winterwegsleepdienst
De winterwegsleepdienst van het spoor staat weer paraat. Het kan gebeuren dat een trein onderweg strandt door de winterse omstandigheden. Dan willen we voorkomen dat reizigers lang in een koude trein moeten verblijven. Daarom staan twee extra diesellocomotieven op strategische plaatsen paraat om eventueel gestrande treinen weg te slepen.
Sneeuwploegen op perrons
Het koude weer kan zorgen voor gladheid, ook op perrons. Daarom strooien we op de meeste stations zand, zout of dooikorrels. Ook zorgen we dat de perronranden, de looppaden en de toegangswegen goed begaanbaar zijn voor de reizigers.
Voorbereid
ProRail wil ondanks het zachte winterweer van de afgelopen jaren, goed voorbereid zijn. Daarom trainen we onze mensen regelmatig waarbij besluitvorming bij extreem weer door ProRail, vervoerder en aannemer wordt nagebootst. Op deze manier houden we onze organisatie scherp.