10.7 C
De Bilt

Technasiumleerlingen starten bedrijf na succesvolle ontwikkeling eigen app

Hoe krijgen we leerlingen zelf meer aan het stuur in het onderwijs? We stellen bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) nadrukkelijk de leerling centraal in ons denken en doen. Prachtig bedacht, en hoe mooi is het als je ziet dat het lukt? Vier technasiumleerlingen hebben een app ontwikkeld voor een externe organisatie, de stichting Reuzenoptocht Roermond. Voorzitter Thieu Kikken van het College van Bestuur vraagt ze het hemd van het lijf.

Projectenborrel

“Wij willen heel graag weten wat er in de scholen gebeurt en – heel erg belangrijk – voelt iedereen zich happy?”, motiveert Thieu Kikken het gesprek met Jip van Hoef, Bas Meuwissen, Stef Halmans en Koen van Dooren uit 5-vwo. Voor het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) op het Technasium van Lyceum Schöndeln stellen bedrijven en organisaties hun zoekvraag op een speciale projectenborrel, zodat leerlingen enthousiast raken, een oplossing bedenken en helpen te realiseren.

Nieuwe doelgroep bereiken

“De stichting Reuzenoptocht Roermond wilde een soort bord voor in de historische stoet”, vertelt Jip, “ik had nog nooit van de optocht gehoord.” Stef dacht al snel aan een app, omdat hij er al eerder een heeft ontwikkeld. Bas vult aan: “De vraag was om het publiek beter te laten weten wat de historische stoet inhoudt en betekent.” “Ze waren direct enthousiast over ons idee: het is iets nieuws en het spreekt jonger publiek aan, voor hen een nieuwe doelgroep”, weet Koen. Na Kerst zijn we begonnen, zegt Stef. “Voor de zomer was de app gebruiksklaar maar de opdrachtgever wilde nog wat aanpassingen waardoor de app vlak voor de optocht op 19 september definitief klaar was.”

Jonge ondernemers

“Je zegt opdrachtgever”, merkt Thieu Kikken, “je voelt het misschien al een beetje bedrijfsmatig?” Het smaakt zeker naar meer voor de jonge ondernemers. Vandaar dat ze samen ‘BSJ Technologies’ hebben opgericht om vaker apps te bouwen. “Kijk, de app verwijst naar de site”, laat Stef zien bij de app van de Reuzenoptocht, “en we hebben ook geluid voor slechtzienden; informatie over de vele deelnemers aan de stoet; je kunt ook bestanden luisteren, maar die informatie moest de opdrachtgever dan wel aanleveren, wij deden de techniek. De app is zo’n zeshonderd keer gedownload.”

Goede basis technasiumleerlingen

Klinkt soepel… “Hoe ging jullie samenwerking eigenlijk?”, wil de bestuursvoorzitter weten. “Een tekstvlakje op de goede plaats zetten duurt soms al een uur”, reageert Koen. “Soms hadden we met een paar man aan iets gewerkt, daarna gingen we het uploaden maar werkte het niet samen”, zegt Bas. “De functies in de app moeten samenwerken”, weet Stef. “En het uploaden naar de Playstore en Appstore was ook een heel proces”, vertelt Jip. Kortom: op YouTube en door de ontwikkeling van hun app hebben ze veel geleerd. Verder omschrijven ze het als trial and error. “We hebben er zeker tweehonderd uren in gestoken. Een goede basis om nu verder te gaan.”

Anders in de onderbouw

Dat was in de onderbouw wel anders, vertellen ze als Thieu Kikken hen vraagt naar hun onderwijservaring. “Iedereen doet dezelfde opdracht; als je in de derde al keuzeprojecten van opdrachtgevers en meer praktijk aanbiedt, kiezen meer mensen voor O&O”, vermoeden de appbouwers. “Als je leerlingen vertrouwen en de ruimte geeft, stimuleert dat natuurlijk veel meer”, denkt ook Thieu Kikken. “Het begint vaak met kunnen kiezen.”

Nieuwsgierig naar het bedrijf van deze technasiumleerlingen? Kijk eens op www.bsjtechnologies.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio