De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het afgelopen halfjaar honderden meldingen gekregen over malafide telefonische verkoop van thuisbatterijen en is op basis van deze meldingen onderzoek gestart. Thuisbatterijen zijn ingewikkelde producten die je niet via een ongevraagd telefoontje moet aanschaffen. Daarom adviseert de ACM mensen die hier ongevraagd over worden gebeld om het gesprek te beëindigen en op te hangen. Ga je toch het gesprek aan? Laat je dan niet verleiden tot het zetten van een digitale handtekening en neem het gesprek op met je mobiele telefoon. Dan kun je het altijd voor jezelf terugluisteren en heb je zelf bewijs van wat er is afgesproken.
Uit verhalen van consumenten blijkt dat mensen vaak meerdere keren worden gebeld en zich onder druk gezet voelen om toch het gesprek aan te gaan. De ACM adviseert mensen die toch het gesprek aangaan om het telefoongesprek op te nemen met een mobiele telefoon. De ACM adviseert consumenten wel om duidelijk tegen de verkoper te zeggen dat het gesprek wordt opgenomen. De verkoper mag dit niet weigeren, maar kan er wel voor kiezen het gesprek te beëindigen. Op ACM ConsuWijzer staat uitgelegd hoe je een opname kunt maken met je (mobiele) telefoon.
Hang op, of neem op
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Omdat we veel meldingen krijgen over malafide verkoop van thuisbatterijen willen we mensen hier graag voor waarschuwen. Als je ongevraagd wordt gebeld over de aanschaf van een thuisbatterij is het natuurlijk het makkelijkste om het gesprek direct te beëindigen en op te hangen. Ga je toch het gesprek aan? Dan is het verstandig het gesprek op te nemen met je mobiele telefoon. Zo leg je duidelijk voor jezelf vast wat er is besproken.”
Telefonische aankoop annuleren
Bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur kunnen consumenten het contract altijd binnen 14 dagen gratis ontbinden. Als consumenten tijdens het verkoopgesprek niet goed gewezen zijn op deze wettelijke bedenktijd is die bedenktijd 1 jaar. Consumenten die tijdens het verkoopgesprek zijn misleid, bijvoorbeeld omdat ze foute of niet volledige informatie kregen, kunnen hun contract vernietigen. Daarmee maken zij het contract ongedaan, alsof het niet heeft bestaan. Op ACM ConsuWijzer staan adviezen en voorbeeldbrieven voor consumenten die de aankoop van een thuisbatterij willen annuleren of het koopcontract willen vernietigen.
Werkwijze malafide verkopers thuisbatterijen
Uit de meldingen bij de ACM blijkt dat telefonische verkopers van thuisbatterijen allerlei verschillende bedrijfsnamen gebruiken of zich bijvoorbeeld voordoen als medewerker van een energieleverancier. Hierdoor is het voor klanten vaak niet duidelijk door welk bedrijf zij zijn gebeld. Tijdens het verkoopgesprek worden mensen overgehaald om online een handtekening te zetten. Zij denken dat ze bijvoorbeeld een handtekening zetten voor het maken van een afspraak of een vrijblijvende offerte, maar later blijkt dat zij hiermee een handtekening hebben gezet onder koopovereenkomst voor een thuisbatterij. Vaak gaat dit om een bedragen van tienduizenden euro’s, die met een lening terugbetaald moeten worden.
Thuisbatterijen kunnen – afhankelijk van de manier waarop ze worden gebruikt – helpen om de energietransitie te versnellen. Bijvoorbeeld als ze ingezet worden om zelf opgewekte zonnestroom tijdelijk op te slaan om later op de dag te gebruiken. Het is echter niet zo dat huishoudens met zonnepanelen een thuisbatterij altijd binnen een paar jaar terugverdienen. Daarom adviseert de ACM mensen die een thuisbaterij willen kopen om hier zelf goed onderzoek naar te doen en verschillende typen en modellen thuisbatterijen goed met elkaar te vergelijken. Op de website van Milieu Centraal staat veel informatie over de duurzaamheid en terugverdientijd van thuisbatterijen.
