9.2 C
De Bilt

Temu lapt consumentenregels aan haar laars: EU toezichthouders waarschuwen bedrijf gezamenlijk

De Europese consumententoezichthouders roepen de Chinese webshop Temu op zijn praktijk aan te passen aan de regels van het consumentenrecht. Temu krijgt een maand de tijd om te reageren en aan te geven hoe ze zijn handelspraktijk gaat aanpassen. En hoe zij hierover gaat rapporteren aan de Europese toezichthouders. Er is gekozen voor een gezamenlijke actie van alle Europese consumententoezichthouders, omdat Temu in alle Europese landen dezelfde overtredingen begaat. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) neemt deel aan deze actie.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Omdat de rechten van alle consumenten in de Europese Unie worden geschonden, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat dit stopt. Dat is goed voor consumenten en ook voor online retailers die zich wel aan de regels houden”

Welke handelspraktijken moet Temu aanpassen?

De Europese toezichthouders hebben Temu gewezen op de volgende mogelijke overtredingen:

  • Nepkortingen (iets presenteren als een korting terwijl dat niet klopt)
  • Gebruik van aftelklokken en schaarste claims om consumenten onder druk te zetten om een aankoop te doen
  • Druk uitoefenen via spelelementen zonder informatie over wat het oplevert (gamification)
  • Ontbreken van essentiële informatie over zaken rond de aankoop als retourrecht en geld terug
  • Onvoldoende informatie geven over de wijze waarop Temu de echtheid van reviews garandeert
  • Contactgegevens worden verborgen, waardoor het de consument moeilijk wordt gemaakt om contact te leggen met de klantenservice
  • Andere zaken, zoals onvoldoende informatie over de contactgegevens van derden die verkopen via het platform, productbeoordelingen en misleidende duurzaamheidsclaims.

Temu krijgt een maand de tijd om te reageren en aan te geven hoe zij haar handelspraktijk gaat aanpassen. Doet het bedrijf dit niet of onvoldoende, dan kunnen de nationale toezichthouders een vervolgtraject starten en sancties opleggen.

Europese samenwerking

De Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie werken samen in het CPC-netwerk (Consumer Protection Coordination). Doel is om te zorgen dat bedrijven die in verschillende Europese landen actief zijn de regels die consumenten beschermen naleven. Bij deze zaak hebben België, Duitsland en Ierland het voortouw.

Omdat Temu is aangewezen als Very Large Online Platform (VLOP) loopt er vanuit de Europese Digital Services Act (DSA) ook een actie om na te gaan of Temu zich aan de regels van de DSA houdt. Hierover bracht de Europese Commissie onlangs een bericht naar buiten. In deze actie ligt de nadruk op de verkoop van illegale / onveilige producten, verslavend ontwerp (spelachtige beloningsprogramma’s), aanbevelingssystemen en toegang verlenen voor onafhankelijke onderzoekers. De Europse Commissie ziet erop toe dat deze twee acties onderling worden gecoördineerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio