UWV is begonnen met het handmatig controleren op dagloonfouten in de WIA-uitkeringen waar nader onderzoek nodig is. Als het dagloon correct is vastgesteld zijn er geen gevolgen voor de uitkering en blijft deze hetzelfde. UWV informeert cliënten persoonlijk over de uitkomst van het handmatige onderzoek. Daarmee krijgen cliënten duidelijkheid en zekerheid over hun inkomen. Dit markeert een volgende stap in de WIA-hersteloperatie.
Eerder heeft UWV aangekondigd dat circa 43.000 uitkeringen handmatig zullen worden gecontroleerd op dagloonfouten. Deze controle is gestart. De mensen die dit betreft zijn hierover geïnformeerd. Eind september verwachten we zo’n 1.000 mensen het nieuws te hebben gegeven dat het dagloon van hun uitkering correct is en hetzelfde blijft. Dat aantal loopt daarna naar verwachting snel op.
Waardering voor klantadviseurs UWV die cliënten bellen
De klantadviseurs van UWV bellen cliënten over de uitkomst en bevestigen deze per brief. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het merendeel van de cliënten dit persoonlijke contact waardeert. Medewerkers die de mensen over de uitkomsten van de controle spreken merken dat de opluchting vaak groot is. ‘Cliënten zijn blij dat de controle gedaan is. Ze tonen regelmatig begrip voor de enorme klus. Ook zei iemand die ik aan de lijn had blij te zijn dat het onderzoek achter de rug is en zich weer te kunnen focussen op zijn gezondheid,’ zegt een klantadviseur die veel van deze gesprekken heeft gevoerd.
Nog in gesprek met SZW over nabetaling
We zijn nu dus begonnen met het informeren van cliënten waarbij na controle blijkt dat het dagloon goed is vastgesteld. Als uit de controle blijkt dat het dagloon niet goed is vastgesteld of nader onderzoek nodig is, houden we het dossier aan. Dat doen we omdat we nog in gesprek zijn met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over een oplossing waardoor zo veel mogelijk cliënten geen nadelige effecten hebben van een nabetaling als we hun uitkering gaan herstellen. Als blijkt dat cliënten door onze fout te veel hebben ontvangen hoeven mensen dit niet terug te betalen.
Regelmatige update
De volledige hersteloperatie gaat door de zorgvuldige en persoonlijke aanpak mogelijk twee jaar duren. In de tussentijd krijgen cliënten die nog wachten op controle van hun uitkering periodiek een update. 16 september hebben cliënten de eerste update ontvangen. Ook wordt de WIA-herstelpagina op de UWV-website regelmatig geactualiseerd, onder andere met cijfers over de voortgang van de herstelaanpak. Dit geeft cliënten die wachten meer zicht op de voortgang. Cliënten die vragen hebben kunnen altijd bellen met een van onze klantadviseurs.
Herstelorganisatie
De herstelorganisatie van UWV is ingericht om de mogelijke fouten die zijn gemaakt in de dagloonberekeningen van WIA-uitkeringen in de periode van januari 2020 tot en met december 2024 te controleren en waar nodig te herstellen. Inmiddels hebben ruim 121.000 van alle cliënten van wie de uitkering niet gecontroleerd hoeft te worden daarvan ook bericht gekregen.
