23.1 C
De Bilt

Van drukwerk tot handdruk: wat goed drukwerk doet voor je onderneming

Het is voor de meeste ondernemers geen verrassing dat de wereld steeds digitaler wordt. Ook het netwerken en marketingstrategieën richten zich steeds vaker op online middelen om nieuwe zakenpartners en klanten te bereiken. Toch blijft drukwerk ook nu nog steeds van deze tijd. Sterker nog, fysiek drukwerk kan jou dé kansen bieden om hen over de streep te trekken.  

De brug tussen offline en online zichtbaarheid

In plaats van ouderwets, kunnen slim ontworpen uitingen de brug vormen naar je online kanalen. Laat bijvoorbeeld flyers drukken met slimme QR-codes naar een landingspagina, posters met een call-to-action die bezoekers aantrekken of visitekaartjes met je sociale media subtiel geïntegreerd. Goed drukwerk blijft dan niet alleen hangen, maar kan ook concreet je digitale strategie versterken.

Met het creatief inzetten van je fysieke middelen wordt je merk ook online beter onthouden en raken je klanten actiever betrokken bij jouw merk. Daarnaast speelt drukwerk ook een rol bij de betrokkenheid van andere relaties bijvoorbeeld met kleine geschenken waar je je eigen branding op laat plaatsen.

Drukwerk als verlengstuk van je persoonlijke aanpak

Een goede eerste indruk helpt je vertrouwen op te bouwen bij zowel persoonlijke als zakelijke relaties. Drukwerk kan daarin een belangrijke rol spelen, juist omdat het tastbaar is. Visitekaartjes drukken om uit te delen bij het netwerken, lijkt dan ook best ouderwets, maar juist dat tastbare kaartje geeft je opvolgmail of LinkedIn-bericht net iets meer overtuigingskracht dan één van tientallen mondelinge praatjes op een netwerkavond.

Daarnaast zorgt drukwerk voor gebaren die verder gaan dan een mailtje. Een persoonlijk overhandigde brochure, een met zorg ontworpen offerte-map, of zelfs een bedankkaartje na een samenwerking laten elk zien dat je moeite en aandacht steekt in zowel de details als je relaties. Zo wordt drukwerk niet alleen een communicatie middel, maar een verlengstuk van de manier waarop jij zaken doet: persoonlijk, professioneel en met aandacht.

Van ontwerp tot afwerking eenvoudig geregeld vanuit je bureaustoel

Effectief drukwerk begint bij een ontwerp dat naadloos aansluit bij je huisstijl, strategie en boodschap. Maar daar stopt het niet: de papiersoort en afwerking maken het verschil tussen onopvallend en indrukwekkend. Met een sterk design laat je zien wie je bent als merk, en met de verschillende papiersoorten en afwerkingen voeg je net dat beetje extra toe. Bijvoorbeeld een mat papier voor de beste leesbaarheid bij een minimalistische look, of ga voor glanzend papier voor diepere kleuren van afbeeldingen.

Extra afwerkingen zoals ronde en rechte hoeken, speciale vormen of spot uv laten het kaartje er echt tussenuit springen. Het ontwerpt vormt zo de basis en het papier en de afwerking versterken deze. Je hoeft niet eens meer helemaal naar de drukker toe om je drukwerk te regelen. Met een ontwerpbestand in de hand kun je deze vaak al vanuit je bureaustoel laten afdrukken bij een digitale drukkerij.

Wil je bijvoorbeeld een boek drukken, zoals jaarboek of catalogus, ook dan combineer je gemakkelijk het gemak van digitaal bestellen met de expertise van een professionele drukker. Binnen enkele klikken gaat je drukwerk in productie en wordt het ook nog bij je thuis of op kantoor afgeleverd!

Kortom drukwerk is een verlengstuk van je onderneming en zelfs je digitale strategie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio