Donderdag tekenden Rijkwaterstaat en aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort en KWS voor de A44 het contract voor de vervanging van de Kaagbrug, het Lisserwegviaduct en het Hoofdvaartviaduct. Samen met het Spoorwegviaduct bij Sassenheim worden deze viaducten en brug in de A44 de komende jaren vervangen. Een ingrijpend maar noodzakelijk project dat ervoor zorgt dat de regio’s ook in de toekomst veilig en bereikbaar blijven.
Na een bezoek aan de Kaagbrug was de feestelijke aftrap van het project in de sportkantine van DoCoS in Leiden. Deze kantine is gebouwd onder een viaduct dat, in de jaren 30 van de vorige eeuw, bedoelt was als onderdeel van de verbindingsweg tussen de huidige A44 en de A4.
In aanwezigheid van wethouders en gedeputeerden sprak de Martin Wijnen, Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat: ”We staan voor een grote vernieuwingsopgave van onze infrastructuur. Dit project is een mooi voorbeeld van hoe we, door goed met de markt samen te werken en door te luisteren naar de omgeving, komen tot een aanpak die vertrouwen geeft.”
A44 meer dan 80 jaar oud
De A44 is één van de oudste snelwegen van Nederland. De viaducten en brug zijn sinds 1938 in gebruik. Sindsdien is het wegverkeer een stuk intensiever en zwaarder geworden waardoor ze aan het einde van hun technische levensduur zijn. De brug en viaducten moeten we daarom op korte termijn vervangen. De schop gaat niet direct in de grond. Nu de aannemer aan boord is, worden de plannen verder uitgewerkt. De verwachting is dat de eerste werkzaamheden, bij het Lisserwegviaduct, eind 2025 of begin 2026 beginnen. Komend jaar worden er voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals het verleggen van kabels, grondonderzoek en het inrichten van het werkterrein.
Technische uitdagingen
Het project kent een aantal grote uitdagingen. Remco Mast, ontwerpmanager van Van Hattum en Blankevoort: “We moeten werken binnen beperkte ruimtes. Zo moeten we tijdelijke wegen en bruggen aanleggen, zogeheten bypasses, zodat het verkeer op de A44 kan doorrijden, terwijl we vlakbij, op een veilige manier, de oude objecten slopen en vervolgens nieuwe opbouwen. Ook moeten we rekening houden met vaarwegen, spoorlijnen en fietspaden die langs de A44 lopen en tijdens het werk zo veel mogelijk beschikbaar moeten blijven.”
Bereikbaarheidsplan
De A44 blijft tijdens de werkzaamheden grotendeels beschikbaar dankzij de bypasses. Wel moeten weggebruikers rekening houden een lagere maximum snelheid en de afsluiting van een aantal op- en afritten. Ook zal de A44 op diverse momenten afgesloten zijn. De onderdoorgangen van de viaducten zullen voor een langere periode zijn afgesloten. Rijkswaterstaat heeft daarom met partners in de regio een bereikbaarheidsplan uitgewerkt.
Marja Ruigrok, wethouder Haarlemmermeer: “Voor onze bewoners, bedrijven en bezoekers is een groot pakket aan mobiliteitsmaatregelen ontwikkeld die onze regio, tijdens het werk, veilig en bereikbaar moet houden.”Ook zal samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar en Breikers werkgevers gaan helpen met mobiliteitsadvies en worden alternatieve reisopties gestimuleerd.
Blijf op de hoogte
De komende maanden worden de plannen met de aannemer verder uitgewerkt. Wilt u op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken? Kijk dan op www.projectA44.nl en geef u op voor de nieuwsbrief.