Het wordt een pittig najaar op het spoor. Dat was afgelopen zomer al te horen in het journaal en te lezen in de kranten. ProRail en NS gaven daarmee een waarschuwing af voor reiziger en omwonende: er zal op verschillende locaties in het land veel worden gewerkt aan spoor en station.
Aan vervanging toe
De hoeveelheid werk maakt dat aannemers niet alleen maar aan de slag kunnen in vakanties en in de nacht. Het Nederlandse spoor is namelijk na zo’n tachtig jaar aan een tweede ronde grootschalige vervanging toe. Een voorbeeld daarvan is het project tussen Almelo en Hengelo, dat Afgelopen maandag gestart is. Dat traject krijgt nieuwe treinbeveiliging . Er rijden dan bussen in plaats van treinen.
Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, gaan ProRail ook direct verderop aan de slag. In Wierden wordt vanaf 28 september tot 11 oktober dag en nacht gewerkt aan het spoor. Ook dan rijden er geen treinen, zodat ProRail ingrijpende werkzaamheden kunnen uitvoeren: een overweg wordt aangepakt en het spoor wordt compleet vernieuwd. Zo maken ProRail de infrastructuur op meerdere plekken in Nederland klaar voor de toekomst.
Herfstvakantie
Zoals gezegd zou ProRail alle werkzaamheden het liefst in de herfstvakantie plannen. Maar dat gaat helaas niet. Er is simpelweg te veel te doen. Dat heeft ook te maken met inzetbaarheid. Een aannemer, zijn medewerkers en het materieel kan niet op meerdere plekken tegelijk ingezet worden. Het is één van de vele uitdagingen waarmee ProRail te maken heeft.
John Voppen, CEO bij ProRail, zegt daarover: ‘“In alle eerlijkheid zien we zowel in de uitvoering als in de gevolgen daarvan dat we aan de grenzen van onze mogelijkheid komen om betrouwbaar en voorspelbaar te blijven voor reizigers, vervoerders en verladers. Dat gaat niet meer op de manier waarop we altijd hebben gewerkt.”