Sinds 12 augustus 2021 vermeldt ZorgkaartNederland de wachttijden van alle ziekenhuizen en klinieken in Nederland. Ziekenhuizen waren eerder al verplicht om de tijden op hun eigen website bekend te maken. Nu de nieuwe, landelijke regeling over de wachttijden op 1 augustus in werking is getreden, zetten de Patiëntenfederatie en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de tijden op één plek bij elkaar. Dat biedt de mogelijkheid voor patiënten om op één pagina alle wachttijden van de ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.
Wachttijden vergelijken kan nu overzichtelijk op één plek
Patiënten mogen in Nederland zelf kiezen in welk ziekenhuis ze geholpen worden. De wachttijd is één van de zorgelementen waar patiënten hun keuze op kunnen baseren. Met een duidelijk wachttijdenoverzicht kunnen patiënten makkelijker hun weg vinden naar voor hun de best passende ziekenhuiszorg.
ZorgKaartNederland
De Patiëntenfederatie vermeldt op haar zorgkeuzewebsite ZorgkaartNederland.nl allerlei keuze-informatie voor iedereen die zorg nodig heeft. De websitebezoeker vindt er onder andere een miljoen ervaringen van andere patiënten, specialismen van artsen en informatie over bereikbaarheid van de ziekenhuizen. Het aantal dagen dat een patiënt moet wachten voordat een onderzoek, behandeling of andere afspraak plaatsvindt, wordt nu toegevoegd.
Directeur-bestuurder van de Patiëntenfederatie Dianda Veldman is blij met deze verbetering en hoe die tot stand kwam: “Ik ben opgetogen over deze samenwerking met de NZa, niet alleen omdat de wachttijden voor patiënten goed vindbaar zijn maar ook makkelijker te vergelijken.”
Inhaalzorg
De NZa is verantwoordelijk voor de publicatie van wachttijden. Deze toezichthouder voerde behalve de publicatie op ZorgkaartNederland nog enkele verbeteringen door in de nieuwe regeling. Zo wordt de informatie niet meer maandelijks vernieuwd maar elke twee weken, zijn behandelingen beter inzichtelijk gemaakt en is de lijst van verrichtingen gewijzigd.
Door de coronapandemie is veel zorg uitgesteld. Dit najaar starten de ziekenhuizen en klinieken met het ‘inhalen’ van deze zorg en informeren zij hun patiënten. Door de wachttijdeninformatie van de ziekenhuizen op ZorgkaartNederland, kunnen patiënten zien waar ze het snelst geholpen kunnen worden. Ze kunnen hun zorgverzekeraars vragen om zorgbemiddeling en kijken of hun behandeling elders voor hen verzekerde zorg is.